Search
× Search
Soumrak zinkových anod
Jan Koukal
/ Kategorie: Stavba a údržba

Soumrak zinkových anod

Ochrana životního prostředí získává stále více na váze i v rekreačním jachtingu. V tažení za minimalizaci negativních dopadů plavby na ekosystémy se hledají materiály, technologie či řešení, které by mohly nahradit ty stávající. Týká se to i ochrany před galvanickou korozí, kterou dosud v jachtingu obstarávaly zinkové anody.  

Rostoucí povědomí o znečištění moří a přístavů vede výrobce lodí i provozovatele charterových flotil k větší starosti o udržitelnost celého odvětví. Pozornosti tak neunikly ani zinkové anody, které se umísťují tam, kde hrozí galvanická koroze, tedy v místě kontaktu dvou elektrochemicky odlišných materiálů. U lodí se tak typicky objevují na hřídelích pohonného ústrojí, propelerech apod.

Zinek je v hledáčku již delší dobu. Již v roce 2020 vypočítal Institut mořských věd v britském Portsmouthu, že do pobřežních a vnitrozemských vod Velké Británie se v průměru z rekreačních plavidel uvolní přibližně 900 tun zinku ročně. Nyní organizace Clean Harbours Partnership (CHP) vyzývá jachtaře a výrobce, aby zinkové anody nahradili hliníkovými.

Využití hliníkových anod má svou tradici, spíše se však používají u velkých instalací, jako je přístavní infrastruktura, kde se “ztrácela” jeho vyšší pořizovací cena, která je vyvážena lepší účinností. Jelikož se však cena ušlechtilého zinku v posledních deseti letech zdvojnásobila, argument o jeho cenové výhodnosti proti hliníku padl.

"Problémem je, že kovy se nerozkládají. Hromadí se v oceánu a v sedimentech na mořském dně, kde je přijímají organismy na všech úrovních potravního řetězce," říká James Collings Wells z CHP. Zinkové anody navíc na rozídl od hliníku obsahují kadmium, které je pro mořské živočichy škodlivé.

"Hliníkové anody sice používají někteří z velkých britských výrobců lodí, ale zřejmě ne v dostatečné míře. Vyzýváme výrobce lodí a jachtaře ve Velké Británii, aby přešli na používání hliníkových anod," konstatuje Collings Wells.

Hliník je nejen šetrnější k životnímu prostředí, oproti zinku má i další výhody. Poskytuje účinnější ochranu materiálů ve slané i v brakické vodě a jeho vyšší elektrochemická kapacita znamená, že stejně velká anoda vydrží déle.

 

 

 

Vytisknout
608

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2019

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 7. dubna do 10:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2019 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 7. dubna 2019 do 10:00 hodin středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2019. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 7. dubna 2019 do 10:00:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty v pátek  12. dubna a tamtéž budou vyhlášeni. 15. dubna 2019 bude vítěz zveřejněn na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen.  Vítěz získá bundu HP Racing Midlayer Jacket.  Vylosovaný na druhém místě vyhraje Hellypack Bag a cena za třetí místo je červenobílý HH Racing Bag. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 12.3.2019.

Na horu