Search
× Search
Proč všechny kompasy chybují
Daniel Vodička
/ Kategorie: Navigace

Proč všechny kompasy chybují

Podíváte se na kompas u kormidla na pravoboku, jedno číslo, přejdete na levobok, jiné číslo, podíváte se na displej autopilota, třetí číslo, kurz na mapovém plotteru (pozor, to není kompas) čtvrté číslo. Proč ksakru každý kompas ukazuje něco jiného?

Nejdříve se podíváme na zde zmíněnou trojici skutečných lodních kompasů, tedy kompasy u kormidel a kompas od autopilota. Proč ukazují jiná čísla (a někdy dost dramaticky jiná)? Pokud jste dělali kapitánské zkoušky na C před bratru deseti lety a dříve, tak jste se ještě učili o deviaci. To je odchylka kompasu způsobená magnetickým polem plavidla. Když máte železnou loď, chová se jako jeden velký magnet, který někam odchyluje střelku každého kompasu. Odchylka je veliká. Máte-li loď laminátovou, odchylka je mnohem menší, protože magnetických součástí lodě je méně. Ale stále tam jsou.

Nyní si představte dva kormidelní kompasy, každý je na lodi na jiném místě. Máte magnet, se kterým budete kolem kompasů chodit. Oba kompasy ovlivníte, ale každý trochu jinak. Dáte-li například magnet na příď, oba kompasy ukáží k přídi. Jeden se od osy lodě odchýlí vpravo, druhý vlevo.

To je důvod, proč každý kormidelní kompas ukazuje jinam. To je i důvod, proč elektronický fluxgate kompas ukazuje jinam. Je umístěný na jiném místě. U elektronického kompasu autopilota však je jedno ale. Tento kompas může být (měl by být) zkalibrován tak, aby se vliv magnetického pole jachty (deviace) odstranil. Kalibrace by měla být provedena po instalaci přístrojů.

To je tedy deviace a její vliv na lodní kompasy. Tato odchylka je v čase víceméně stálá a mění se s kurzem lodě. Jsou ale i chvíle, kdy se s časem mění. Když si například vedle kompasu pověsíte ruční VHF. Nebo do skříňky, kde je fluxgate kompas, strčíte cokoli magnetického…

Zbývá se podívat na údaje o kurzu na mapovém plotteru. Jde sice o kurz, ale nikoli o údaje z kompasu. Zde se kurz (COG) počítá z údajů přístroje GPS. Satelitní navigace řekne, že teď jsme v bodě A a teď v bodě B. Z rozdílu nám vyjde kurz (a rychlost, ale ta nás teď nezajímá). Je to takzvaný kurz proti dnu (COG). Je to kurz, kterým se skutečně pohybujeme, tedy to nejpřesnější, co si můžeme přát. O co se tento kurz liší od kurzu, který vidíme na kompasu? Musíme se podívat na to, jaké všechny odchylky na kompas působí.

Máme údaj z kompasu. První odchylka, o kterou je třeba tento údaj opravit, je již zmíněné magnetické pole plavidla, tedy deviace. Druhá chyba kompasu je odchylka magnetického severu od severu geografického. Na jiném místě je geografický pól a na jiném magnetický, na který kompas ukazuje. Odchylce se říká se variace. Další odchylka je způsobena větrem. Jachta pluje určitým kurzem a od toho jí odklání vítr. Jachta splouvá mírně bokem. Tomu se říká snos větrem, nebo dryf. Je už toho dost, ale stále to nemusí být vše. Pokud jachta pluje v místě, kde je proud, potom se pohybuje celá vodní masa, na které pluje. Představte si, že máte mapu, na mapu položíte plexi desku a na ní model lodi. Loď nikam nepluje, stojí. Nyní pohnete plexi deskou, na které je loď položena a ta se pohne vůči mapě. I když se nepohybuje vůči desce. Deska zde představuje vodní masu.

Až po započtení vlivu proudu se dostaneme od údaje kormidelního kompasu k údaji na mapovém plotteru, tedy ke kurzu proti dnu (COG)

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Navigační schody jsou pomůckou pro přepočty kurzů.
Přidali jsme obrázek navigačních schodů, které jsou pomůckou pro navigační výpočty.

Začneme od spodního schodu. KK je kurz kompasový, to je kurz změřený na kompasu.

Na druhém schodu je KM kurz magnetický. Od KK se liší o dev (deviaci), kterou je nutné ke KK přičíst.

Třetí schod je KR, kurz reálný. Od KM se liší o variaci. Protože jdu po schodech nahoru, budu přičítat.

Čtvrtý schod je KV – kurz vodou. Liší se od KR o dryf, tedy snos větrem, který při stoupání po schodech přičítám.

Pokud bych šel naopak od kurzu vodou ke kurzu magnetickému (tedy změřil bych kurz na mapě a chtěl bych ho držet na kompasu), všechny uvedené chyby bych odčítal. Na schodech modrá čára. 

Chybí nám poslední schod, tedy KD – kurz proti dnu (anglicky COG – Course Over Ground). Kurz, který najdeme na mapovém plotteru. Protože zde by byl výpočet poněkud složitý, přepočet mezi KV a KD se dělá graficky v mapě. Ale to už někdy příště.

Vytisknout
3673

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2019

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 7. dubna do 10:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2019 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 7. dubna 2019 do 10:00 hodin středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2019. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 7. dubna 2019 do 10:00:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty v pátek  12. dubna a tamtéž budou vyhlášeni. 15. dubna 2019 bude vítěz zveřejněn na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen.  Vítěz získá bundu HP Racing Midlayer Jacket.  Vylosovaný na druhém místě vyhraje Hellypack Bag a cena za třetí místo je červenobílý HH Racing Bag. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 12.3.2019.

Na horu