Search
× Search
Proč je tak revoluční?
Daniel Vodička

Proč je tak revoluční?

Nový rekordní trimaran Sodebo 3 je revoluční lodí. Na první pohled je znát posun nástavby dopředu, ale to je ta revoluce? Kde jsou změny, které mají loď posunout za hranici dnešních možností?

O novém Ultim trimaranu jsme již něco málo napsali. Pojďme se ale na něj podívat detailněji. Stojí to za to.

Situaci nejprve zamotá to, že plováky a střední trup trimaranu jsou vyrobeny ve stejných formách, jako u nešťastného trimaranu Banque Populaire iX. Ten trimaran nepřežil svůj první sólový závod přes Atlantik. Po zlomení příčníku se trimaran překlopil a bouřlivé počasí z něj nadělalo karbonová trsátka předtím, než bylo možné ho dotáhnout ke břehu.

Z jedné formy?

Trup a plováky jsou tedy stejné. Vše ostatní je však jiné. Jak jsme si již řekli, nástavba je posunuta dopředu. Dokonce až před stěžeň. Místo velké ovládací platformy na zádi je zde jen nevelký kokpit před stěžněm. Odtud bude Thomas Coville trimaran ovládat.

Radikální zvýšení efektivity

Důvodem pro tento posun je hlavní plachta. Díky nástavbě před stěžněm je možné umístit ráhno hlavní plachty téměř až na palubu. Tím se minimalizují turbulence, které vznikají mezi plachtou a trupem lodě. Mohou snižovat efektivnost hlavní plachty až o 25 %.

Díky tomuto zvýšení výkonu bylo možné použít kratší stěžeň o 3 metry. Nižší stěžeň znamená vyšší stabilitu, lepší chování na vodě. Dále bylo možné zmenšit plochu kormidel, což znamená menší odpor.

Až 50 uzlů

Výsledkem by měla být vyšší rychlost. Vyjdou-li předpoklady, měl by trimaran dokázat předjíždět v Jižním oceánu meteorologické systémy. Zatím to bylo tak, že závodníci vpluli do systému, usadili se před studenou frontou a zde se pohybovali tak rychle, jak se pohybovala fronta. Coville u své nové lodě očekává, že frontě (a tedy i systému) ujede, tranzitní zónou dožene předchozí systém, do něj naskočí a opět bude rychlejší.

Takové jsou představy. Uvidíme, jaká bude realita. 14. března by mělo začít testování nového Ultim trimaranu. V příštích 4 letech je program nabitý. 3 plavby kolem světa a 14 závodů přes Atlantik. To je slušná porce. Hlavním cílem přitom je, obeplout svět sólo za méně než 40 dnů.

Loď stála hlavního sponzora Sodebo 10 milionů EUR. Tak je třeba s ní pořádně brázdit oceány. Jen připomínám, že firma Sodebo je výrobce plněných baget, salátů, těstovin a jiného rychlého občerstvení.

Vytisknout
5209

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2019

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 7. dubna do 10:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2019 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 7. dubna 2019 do 10:00 hodin středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2019. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 7. dubna 2019 do 10:00:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty v pátek  12. dubna a tamtéž budou vyhlášeni. 15. dubna 2019 bude vítěz zveřejněn na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen.  Vítěz získá bundu HP Racing Midlayer Jacket.  Vylosovaný na druhém místě vyhraje Hellypack Bag a cena za třetí místo je červenobílý HH Racing Bag. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 12.3.2019.

Na horu