Search
× Search
Příprava na bouřlivou noc
Daniel Vodička

Příprava na bouřlivou noc

Předpověď slibuje bouřlivý přechod fronty a vy přemýšlíte, co udělat, abyste se rána dožili ve zdraví vy i vaše loď.

Především nedělní bouřky v Chorvatsku ukázaly, jak zranitelná je letní charterová flotila ve Středomoří. Dokud je počasí přívětivé, vše jde víceméně podle plánu (i když u některých je otázkou, jestli vůbec nějaký plán mají). Jakmile se počasí otočí zády, hnedle jsou tu desítky a možná i stovky nebezpečných situací.

Za posledních 30 let se jachting zpřístupnil širokým masám v takové míře, o jaké se dříve nesnilo ani největším optimistům. Mnozí z těch, kteří se dnes vydávají na moře, jsou na tom se zkušenostmi hůře než řidiči škodovek s kloboukem pod zadním sklem. Na moře se dostávají jen jednou za rok a někdy dokonce ani to ne. Mnozí navíc měli smůlu na kvalitu kurzu (nebo jen na počasí při kurzu) a o špatném počasí a boji s ním se nic nedozvěděli. U mnohých to ani není jejich chyba.

Předpověď počasí

Vše začíná studiem předpovědi. Nejen na příští den, ale na celý charterový týden. Je třeba mít představu, co nás týden dopředu čeká, abychom si mohli správně rozvrhnout plavbu a uzpůsobit ji nutnosti, najít v určitý den bezpečný úkryt.

Vím-li například, že ve středu v noci přijde studená fronta, nepřipluji v šest večer na Vis. Proč? Protože na Visu jsou k dispozici jen dva přístavy a ty jsou přeplněné každý den. V šest večer se tedy nemohu divit, že je vše plné. Nakonec nemám jinou možnost, než hledat ne zcela ideální (vzhledem k počasí) místo na kotvení, protože všechna lepší místa jsou již obsazená.

Marína nebo přístav

Má-li přijít fronta, nejlepší je pro mě úkryt v maríně nebo v dobře krytém přístavu s mooringy. Ne každý přístav je dobře krytý. Uvědomte si, že vítr o rychlosti 50 uzlů dokáže zvednout nebezpečné vlny i na 200 metrů dlouhé vodní ploše. Proto vybírejte opravdu dobře kryté přístavy a připlouvejte do nich včas, abyste měli jistotu, že najdete volné místo.

Kotva a kotevní bóje

Stejně bezpečné mohou být i zátoky s kotevními bójemi, pokud jsou dobře kryté. Stejně tak můžete přečkat bouřlivé počasí i na kotvě. Znovu je předpokladem dobře krytá zátoka. Dále v ní musí být ideální hloubka na kotvení a dno, které dobře drží. Jde o písek a bahno. Samozřejmostí je dobrá kotva a správná délka kotevního řetězu. 

Příprava lodě

Vím-li, že mě v noci čeká divočina, připravím dopředu loď. V podpalubí a na palubě je vše uklizené. Snažím se minimalizovat odpor všech částí vystavených větru. Pořádně sbalím plachty, zapnu lazy bag, zatáhnu rolfok tak, že jsou na plachtě dvě otočky otěží. Pomůže i složení bimini (je třeba ho dokonale převázat provazem, aby nenadělalo víc škody než rozložené). Přivážeme na palubě člun a hračky typu paddleboardu. Co nebude přivázané, uletí. 

Nejsme-li v maríně nebo bezpečném přístavu, necháme nastartované navigační přístroje, zapnutý kotevní vrátek, ovládač vrátku zapnutý u kotvy. Vše tak, abychom byli v případě nutnosti připraveni ihned vyjet. Po ruce máme silnou baterku a čelovku s červeným světlem.

Připravená máma také rezervní lana. Večer se na ně podíváme, pokud nejsou správně smotaná, tak je přemotáme a svážeme do panenky tak, aby je bylo možné hned použít.

Kotevní hlídky

Čekáme-li divočinu, držíme kotevní hlídky. A to nejen na kotvě, ale i na bóji a v přístavu, která není ideálně krytý. Jen tak jsme schopni ihned reagovat a zabránit někdy zbytečným škodám

Příprava na vyplutí

Může se stát, že budeme nuceni vyplout. V takovém případě máme připravenu navigaci tak, abychom věděli, kudy bezpečně vyplout a kde budu na moři v bezpečí před mělčinami, útesy atd. Případně kam se schovat, kde nebude vítr a vlny.

Čeho se vyvarovat

Určitě není v případě očekávaného zhoršení počasí dobré, stát na kotvě v přeplněné zátoce, nebo v zátoce se zádí vyvázanou na břeh. V tom druhém případě se jachta nemůže na kotvě točit a kotva je vystavena mnohem většímu namáhání.

Na závěr…

Vždy je lepší, být příliš opatrný, než přehnaně sebejistý. A rozhodně je dobré, se vyvarovat alkoholu. V případě nehody bude zkouška na alkohol tím prvním, co bude úřady zajímat…

Vytisknout
6967

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2019

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 7. dubna do 10:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2019 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 7. dubna 2019 do 10:00 hodin středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2019. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 7. dubna 2019 do 10:00:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty v pátek  12. dubna a tamtéž budou vyhlášeni. 15. dubna 2019 bude vítěz zveřejněn na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen.  Vítěz získá bundu HP Racing Midlayer Jacket.  Vylosovaný na druhém místě vyhraje Hellypack Bag a cena za třetí místo je červenobílý HH Racing Bag. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 12.3.2019.

Na horu