Search
× Search
Přílivové proudy
Jan Onheiser
/ Kategorie: Navigace

Přílivové proudy

V přílivových oblastech, zejména okolo Velké Británie, západní Francie a Channel Islands se v námořních mapách setkáme s označením tidal races, overfalls, eddies, případně pouze se značkou. Tato místa rozhodně není dobré podcenit, mohly by připravit nemilé překvapení. Byť všechny uvedené anglické pojmy značí v praxi něco jiného, pro zjednodušení si vystačíme s českým názvem přílivové víry (děkuji Lynxovi za překlad).

Trocha teorie na úvod

Začneme trochou teorie, která by měla být všem jachtařům v přílivové oblasti známa, byť na zkouškách u Ministerstva dopravy ČR na průkaz „B“ se s nimi nesetkáme. Pro absolventy byť základního kurzu u RYA – Day Skipper, je povinnou součástí teorie a v přílivových oblastech také praxe.

Přílivové víry vznikají v místech, kde se přílivový (nebo odlivový, funguje to v obou směrech) proud setká s nějakou překážkou. Obvykle to bývá mys, ale může to být také zásadní změna hloubky směrem nahoru, protiproud a v nejhorším případě kombinace všeho uvedeného. Pro praktickou ukázku si vezměme místo Slough-Na-More mezi Irskem a ostrovem Rathlin. Najdeme jej na souřadnicích N 55°14.3, W 006°11.7. Tato úžina má přibližně 2,5 námořní míle. Přílivový proud dosahuje ve springu (česky skočný příliv) rychlosti až 4 uzlů a míří ze západu na východ a stáčí se okolo Irska směrem na jihovýchod. V případě odlivu je situace opačná. Vlivem charakteru pobřeží dojde k tomu, že se proud stočí k pobřeží, kde se zpětně odrazí a střetává se s vodní masou postupujícího přílivu. Protichůdné proudění vytváří vodní víry, lámající se vlny a nebezpečné proudy. A právě takovéto místo je v námořní mapě označeno jako tidal races, overfalls, eddies. V případě, když proti proudu fouká silný vítr, což samo o sobě zvedá nepříjemné vlny, stává se situace velice nebezpečná.

Podíváme-li se na náš příklad, tak v případě přílivu ve springu a silného jižního nebo jihovýchodního větru se střetávají protichůdné proudy s větrem a vznikají na moři nebezpečné přílivové víry.

A teď k praxi

Pro bezpečné proplutí takovýchto oblastí je nutné umět pracovat s Tidal Atlas a počítáním High Water pro danou oblast. Chtěl bych odplout z přístavu na Rathlin Island směrem na východ. Postup je následující:

  1. Zjistíme si čas nejvyššího přílivu (Highwater – HW) pro referenční přístav. Ve Velké Británii je referenčním přístavem obvykle Dover. Výška přílivu nás nezajímá. Časy HW referenčního přístavu nalezneme v almanachu nebo v odpovídající aplikaci (viz níže). 
  1. V Tidal Atlas si najdeme stránku odpovídající oblasti. Je vhodné mít co nejpodrobnější atlas buď v tištěné podobě (jedná se o následující publikaci) nebo ve formě aplikace na telefonu (pro iPhone je skvělá aplikace Tides Planner od IMRAY).

Podrobnější atlasy bývají v námořním almanachu, kde nebezpečné oblasti mají detailní popis přílivových vírů. Pro danou oblast se jedná o tuto publikaci.

Velmi dobré informace nám také poskytnou místní námořníci.

  1. V Tidal Atlas si vyznačíme čas HW Dover na odpovídající stránce a následně si vyznačíme od HW-6 až po HW+6 časy na dnešní den.
  1. S ohledem na aktuální počasí a stav moře si zvolíme nejvhodnější dobu proplutí nebezpečnou oblastí. Bereme v úvahu následující okolnosti:
  • nejvhodnější čas proplutí je v tzv. slack (oblast je bez proudu)
  • je vhodné, aby vítr i proud nešly proti sobě
  • další plán cesty, abychom nepluli dlouho proti silnému proudu
  1. V poklidu a bezpečně proplujeme.

Plán bude tedy vypadat následovně:

  • HW Dover v 23:30 UT. Nesmím zapomenout přepočítat na letní čas, takže HW Dover je 00:30 BST.
  • Tidal Atlas mi dává dvě možnosti
  1. HW Dover, tj. v 00:30 BST bude mírný protiproud bez přílivových vírů
  2. HW Dover +6, tj. v 06:30 BST je v oblasti slack
  • předpověď hlásí mírný (6 uzlů) západní vítr

Z uvedeného tedy zvolím pro mě vhodnou variantu. V případě ad a) sice budu bojovat s mírným proudem, ale na motor to bez problémů zvládnu. Popluji-li pouze na plachty, tak v 6 uzlovém větru budu zbytečně bojovat s proudem. Brzo ráno popluji s proudem i větrem a moje cesta bude velmi příjemná. Volil bych tedy spíše variantu ad b), pokud mi to celkový časový plán dovolí. 

Závěr

Plujete-li v přílivových oblastech, je naprosto nezbytné pracovat s s atlasy přílivových proudů. Není to nic složitého a vaše plavba bude mnohem příjemnější a hlavně bezpečnější.

Vytisknout
5142

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2019

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 7. dubna do 10:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2019 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 7. dubna 2019 do 10:00 hodin středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2019. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 7. dubna 2019 do 10:00:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty v pátek  12. dubna a tamtéž budou vyhlášeni. 15. dubna 2019 bude vítěz zveřejněn na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen.  Vítěz získá bundu HP Racing Midlayer Jacket.  Vylosovaný na druhém místě vyhraje Hellypack Bag a cena za třetí místo je červenobílý HH Racing Bag. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 12.3.2019.

Na horu