Search
× Search
Pozor na zodpovědnost kapitána!
Kateřina Staňková

Pozor na zodpovědnost kapitána!

Každý, kdo vyplouvá s lodí jako kapitán, přijímá odpovědnost za vše, co se s lodí a osobami na ní bude dít. Tato odpovědnost je jasně zakotvená v námořních zákonech a nelze se z ní žádným způsobem vyvázat!! Na druhou stranu posádka (a všechny další osoby na plavidle) musí rozhodnutí kapitána uposlechnout. Je důležité, abychom si toto uvědomili vždy, a to i v případě, že plujeme jako parta kamarádů – jeden z nás na sebe s funkcí kapitána bere i právní zodpovědnost a my ostatní toto musíme respektovat.

Řeší vše pojistka?

Často slyšíme argument, že kapitán má přeci dobré pojištěn,í a to ho ochrání. Ano, dobrá kapitánská pojistka pomůže vyřešit majetkové škody nebo případné nároky na odškodnění za újmu na zdraví, ale rozhodně nezbaví kapitána odpovědnosti. Ani pokud dáte posádce podepsat, že plují na vlastní nebezpečí, nezbavíte se tím odpovědnosti plynoucí z kapitánské funkce. Na co všechno je tedy potřeba myslet?

Být si vědom limitů

Zodpovědný kapitán si především uvědomuje limity své lodě a posádky i limity svých schopností a tomu přizpůsobí plán i průběh plavby. Zkušený kapitán se zdatnou posádkou na dobře vybavené lodi si může troufnout na mnohem více než začátečník plující na charterové lodi se svou rodinou.

Nevybavená charterová loď?

Kapitán je zodpovědný také za technický stav lodě, a svým podpisem při přebírání charterové lodě potvrzuje, že se se stavem lodě seznámil, proto tuhle fázi rozhodně nepodceňujte, pošlete posádku na oběd nebo na pláž a věnujte přebírání lodě dostatečný čas. Výmluva, že loď byla nefunkční již při přebírání, je lichá.

Instruovat posádku

Další nutná věc před vyplutím je bezpečnostní brífink posádky – každý musí vědět, kde je umístěné záchranné vybavení a jak ho použít, jak se na lodi bezpečně pohybovat a podobně. Není špatný nápad zapsat provedení bezpečnostního brífinku do lodního deníku a posádku nechat podepsat, že se se zásadami bezpečnosti na lodi seznámili. Zodpovědnosti se tím sice nezbavíte, ale posádka si možná uvědomí, že tohle bylo důležité.
Před vyplutím je také dobré určit zástupce, který bude schopný bez prodlení převzít velení, pokud se kapitánovi něco stane.

Lodní deník

Zodpovědnost souvisí s bezpečností – zodpovědný kapitán se chová na moři bezpečně a vede svou loď v souladu s dobrou námořní praxí. Jestliže dojde k nehodě, je vždy vyšetřován kapitán a zjišťuje se míra jeho zavinění. Pokud se prokáže, že udělal vše, co měl a mohl, může být viny zproštěn. Prakticky jediným vaším důkazem v případě vyšetřování je řádně vedený lodní deník, proto na něj za plavby nezapomínejte!

Zabránit kolizi

Kapitán má zodpovědnost i vůči ostatním plavidlům. COLREG stanoví, kdy má jedno plavidlo přednost před druhým, ale nikde v něm nenajdete nic jako „právo plavby“! Je zde naopak jasně řečeno, že každé plavidlo má povinnost zabránit kolizi. Proto je potřeba za plavby neustále sledovat okolí, vyhodnocovat případné riziko srážky, a pokud máte přednost a druhé plavidlo se nevyhýbá, manévrovat tak, aby ke srážce nedošlo.
Při delších plavbách je také nutné stanovit hlídky, aby se kapitán mohl občas vyspat. I spící kapitán je ale pořád za svou loď odpovědný. Proto je dobré dát hlídkám jasné pokyny, za jakých okolností vás musí vzbudit (například pokud zesílí vítr, při změně kurzu, pokud se blíží jiné plavidlo a podobně).
Zodpovědný kapitán také dbá o svou posádku – především ty méně zkušené je dobré hlídat, jestli jsou dobře oblečení, netrpí podchlazením nebo mořskou nemocí.

Jsem na kotvě z obliga?

Odpovědnost kapitána nekončí ani zakotvením nebo vyvázáním v přístavu. Kapitán samozřejmě musí především dbát, aby jeho stojící plavidlo neohrožovalo jiná plavidla, ale i pokud je loď dobře zakotvená nebo vyvázaná, musíte být připraveni reagovat na případné změny podmínek – zhoršení počasí, nebezpečně manévrující jiné plavidlo nebo třeba nebezpečně se chovající posádka.
Kapitán má v neposlední řadě také odpovědnost vůči životnímu prostředí, proto dbá o to, aby se z lodě nevyhazovaly do moře odpadky, aby nevytékala nafta nebo benzín a aby se odpadní nádrže vypouštěly jen tam, kde je to povolené.

Alkohol

A ještě jedna důležitá věc na závěr – zodpovědný kapitán nepije alkohol a na rozumné míře se domluví i s posádkou. Pokud se cokoliv stane a dojde k vyšetřování, alkohol je jednoznačně přitěžující okolnost. Nehoda pod vlivem alkoholu bude velmi pravděpodobně posuzována jako hrubá nedbalost a v takovém případě vám i pojišťovna může odmítnout pojistné plnění.

Vytisknout
18822

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2019

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 7. dubna do 10:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2019 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 7. dubna 2019 do 10:00 hodin středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2019. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 7. dubna 2019 do 10:00:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty v pátek  12. dubna a tamtéž budou vyhlášeni. 15. dubna 2019 bude vítěz zveřejněn na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen.  Vítěz získá bundu HP Racing Midlayer Jacket.  Vylosovaný na druhém místě vyhraje Hellypack Bag a cena za třetí místo je červenobílý HH Racing Bag. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 12.3.2019.

Na horu