Search
× Search
Plovoucí odsolovací zařízení mají snížit náklady i klimatickou stopu
Daniel Vodička
/ Kategorie: Zajímavosti

Plovoucí odsolovací zařízení mají snížit náklady i klimatickou stopu

Odsolování mořské vody patří k nejdražším způsobům získávání pitné vody. Důvodem je velká energetická náročnost a vysoké investice do infrastruktury. Po světě funguje asi 20 tisíc těchto zařízení, přičemž téměř všechny stojí na pevnině. Aktuálně vzniká několik projektů, které počítají s plovoucími odsolovacími zařízeními.

Pitná voda tvoří jen kolem 2,5 procenta celkových zásob vody na světě. Populace na Zemi přitom přibývá a oblastí s nedostatkem pitné vody rovněž. Prodlužující se období sucha, dezertifikace a kontaminace zdrojů způsobily, že obydlené regiony s omezeným přístupem k vodě jsou již na všech kontinentech.

Na odsolování mořské vody coby zdroj vody pitné sázejí především bohaté pouštní státy s ropnými nalezišti - Saúdská Arábie, Spojené arabské emiráty či Kuvajt. Dlouhý kus cesty ve vývoji těchto zařízení ušel Izrael - země s akutním nedostatkem přirozených zdrojů pitné vody. Odsolovací zařízení postavily i Velká Británie, Čína, JAR či Austrálie.

Voda i elektřina

Většina těchto „továren na vodu“ pracuje na principu reverzní osmózy, kdy se velké množství vody pod vysokým tlakem tlačí skrze jemnou membránu. Odsolování tímto způsobem je pod palbou kritiky kvůli obrovské energetické náročnosti a velmi negativní klimatické bilanci. Proto se zvažuje možnost využití plovoucích desalinačních zařízení poháněných jadernými reaktory. Taková plavidla by pak vyrobenou vodu mohla dopravovat na vyprahlé ostrovy či pobřeží zasažená suchem, přičemž by přivážela nejen vodu, ale také zdroj energie.

„Loď by mohla připlout, doplnit nádrže na pobřeží a zase odplout,“ líčí svou představu Mikal Boe, šéf společnosti Core Power, která stojí za návrhem jednoho takového plavidla.

Zní to jako hudba vzdálené budoucnosti, ale jak upozorňuje web BBC, precedenty už tu jsou. V roce 2013 vyrazila americká letadlová loď USS George Washington k břehům Filipín postiženým tajfunem, aby tam její odsolovací zařízení poháněné jaderným pohonem pomohlo se zásobováním zasažených oblastí pitnou vodou. Rusko zase před třemi lety zprovoznilo plovoucí jadernou elektrárnu Akademik Lomonosov, která zásobuje proudem odlehlé regiony na Sibiři.

Podmořská fontána

Předností plovoucích odsolovacích zařízení by mělo být mnohem snazší, a tím energeticky méně náročné vhánění mořské vody do membrán. Core Power počítá s využitím lodi podobné menší kontejnerovce, uprostřed níž by pracoval reaktor, který by dodával výkon v rozmezí mezi 5 a 70 MW. Podle Boea nejnižší výkon 5 MW zajistí 35 tisíc kubíků pitné vody denně, což je množství odpovídající 14 plaveckým bazénům.

První ze tří plánovaných plovoucích odsolovacích zařízení v letošním roce spustila Saúdská Arábie. Energetickým zdrojem těchto plavidel není jaderný reaktor, ale fosilní paliva. Aby závislost na nich nebyla úplná, využívá plavidlo energii získanou z velké solární farmy na palubě.

Do jiného experimentu se pouští společnost Oisann Engineering. Její systém nazvaný Waterfountain spoléhá na princip podmořského odsolování. Tato technika je známá desítky let, ovšem Oisann z ní chce odstranit čerpadla, která dopravují odsolenou vodu na povrch. Detaily nechtěl její manažer Kyle Hopkins BBC prozradit, jen uvedl, že systém využívá vyššího tlaku na mořském dně k vytlačení vody vzhůru. Firma staví pilotní zkušební miniaturu, v příštím roce chce vybudovat první komerční zařízení na Filipínách.

Přirozený zdroj nenahradíš

Navzdory pokrokům a novým ideám v této oblasti nelze odsolenou vodu považovat za plnohodnotnou náhradu přirozené sladké vody a odsolování za neškodný proces. Jak potvrzují zkušenosti z Izraele, odsolenou vodu nelze plně využívat v zemědělství, protože jí chybějí některé základní prvky nutné pro výživu plodin a naopak jiné škodlivé přebývají - například bór, který kontaminoval celé plantáže. Dalším neduhem je extrémně slaná voda coby „odpadní produkt“ odsolování v okolí těchto zařízení, která je neslučitelná s mořským životem.

Vytisknout
1182

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2019

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 7. dubna do 10:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2019 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 7. dubna 2019 do 10:00 hodin středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2019. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 7. dubna 2019 do 10:00:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty v pátek  12. dubna a tamtéž budou vyhlášeni. 15. dubna 2019 bude vítěz zveřejněn na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen.  Vítěz získá bundu HP Racing Midlayer Jacket.  Vylosovaný na druhém místě vyhraje Hellypack Bag a cena za třetí místo je červenobílý HH Racing Bag. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 12.3.2019.

Na horu