Search
× Search
Nechat točit? Netočit?
Jan Koukal
/ Kategorie: Technika plavby

Nechat točit? Netočit?

Na první pohled se zdá odpověď jasná. Při plavbě na plachty je třeba nechat lodní šroub točit. Jsou však i zastánci opačné teorie. Tak kdo má pravdu?
Zastánci zastavení propeleru tvrdí, že na točícím se lodním šroubu vzniká síla, která ho nutí se otáčet a ta že vyvolává velký odpor ve vodě, který loď zpomaluje. Příznivci točení jednoduše argumentují tím, že lodní šroub půjde cestou minimálního odporu. Tak kde je pravda?
Pokud se lodní šroub netočí, proud vody, který na něj narazí, musí uhnout ze svého směru. To vyvolá odpor. Pokud se propeler točí, proud se ze směru také odchýlí, ale méně.
Tvrzení je hezké, ale pro nevěřící Tomáše jsou třeba čísla. Ta dodal anglický magazín Yachting Monthly, který vše exaktně zkoušel. Byl k tomu použit člun se dvojicí přívěsných motorů. Jeden klasický, který byl použit pro vyvolávání odporu ve vodě a jeden elektrický, který člun poháněl a na kterém bylo možné přesně měřit odběr elektrické energie.
Na grafech vidíte výsledek, který jasně hovoří pro zastánce točení. Pokud je propeler zastaven (je tedy zařazena rychlost), je jeho odpor téměř trojnásobný proti propeleru, který se točí. Bavíme se zde o propeleru třílistém. Takový odpor dělal na testované lodi rozdíl půl uzlu na 4 uzlech rychlosti. To by znamenalo 0,75 uzlu při 6 uzlech. To už je sakra rozdíl. Představte si, když pojedete 24 hodin.
6 x 24 = 144 mil
5,25 x 24 = 126 mil
To je rozdíl více než 3 hodin plavby. To je dost, ne? Pokud byste se rozhodli pro propeler sklopný, budete ještě o dalších 10 % rychlejší. Jen pro představu, potáhnete-li za sebou kbelík o průměru 25 cm, bude mít jen o 10 % větší odpor, než zastavený trojlistý propeler.
A co na točení říká převodovka?
Některé starší hydraulické převodovky měly pumpu na olej poháněnou hřídelí od motoru. Potom jim točení na volnoběh nedělalo dobře. Moderní hydraulické převodovky s tím nemají žádný problém. A u mechanických převodovek je dnes často dokonce varování, abychom při plavbě na plachty neměli zařazenou rychlost, protože zatížení způsobené odporem propeleru může některé části převodovky poškodit. Tedy točení propeleru by vadit nemělo. Podívejte se však raději do manuálu k motoru, jestli se o tomto nezmiňuje.
Článek je zpracován podle Yachting Monthly.

Vytisknout
14807

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2019

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 7. dubna do 10:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2019 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 7. dubna 2019 do 10:00 hodin středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2019. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 7. dubna 2019 do 10:00:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty v pátek  12. dubna a tamtéž budou vyhlášeni. 15. dubna 2019 bude vítěz zveřejněn na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen.  Vítěz získá bundu HP Racing Midlayer Jacket.  Vylosovaný na druhém místě vyhraje Hellypack Bag a cena za třetí místo je červenobílý HH Racing Bag. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 12.3.2019.

Na horu