Search
× Search
Na který bok se stáčí záď při zpátečce?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Na který bok se stáčí záď při zpátečce?

Zařadím-li zpátečku, záď jachty se začne více či méně stáčet bokem. Říká se tomu prop walk. Otázkou ale je, na který bok se bude stáčet. Je na to celkem jednoduché pravidlo.

Vše níže uvedené se týká moderních jachet a motorů. Máte-li v lodi 50 let starý Volvo dvouvál, který tepe rytmem tak – tak – tak – tak, může to být jinak. My se ale bavíme o moderních taktaktaktak motorech.

Přímý náhon

Grafika Beta Marine

Grafika Beta Marine

Přímý náhon
Moderní motory, se kterými se setkáváme v plachetnicích, jsou pravotočivé. Má-li jachta klasický přímý náhon, tedy motor – převodovka – hřídel – lodní šroub, má pravotočivý lodní šroub.

Saildrive

Foto Volvo

Foto Volvo

Takto vypadá saildrive.
Pokud je jachta vybavena náhonem saildrive (např. všechny jachty Bavaria), na převodech dojde k otočení rotace. Saildrive a samozřejmě spolu s ním i lodní šroub, jsou levotočivé.

Co to pro nás znamená

Foto archiv

Foto archiv

Takto vypadá přímý náhon v reálu.
Prop walk se na lodi více či méně výrazně projevuje při zařazení zpátečky. Při předním chodu není příliš důležitý.

Mám-li přímý náhon, a tedy pravotočivý lodní šroub, tak při zařazení zpátečky bude záď jachty stáčena vlevo a stáčení pravděpodobně bude výraznější, protože lodní šroub je umístěn dále od osy otáčení jachty, proto působí na větší páce.

Mám-li jachtu vybavenu saildrivem, a tedy levotočivý lodní šroub, tak při zařazení zpátečky bude záď jachty stáčena vpravo a stáčení pravděpodobně bude méně výrazné, protože lodní šroub je umístěn blíže k ose otáčení jachty, proto působí na menší páce.

Jak poznám saildrive…

Na vlastní jachtě je tato otázka zbytečná, na jachtě charterové však nikoli. Nejjednodušším způsobem je, zeptat se. Odpověď ale nemusí být důvěryhodná, neboť někteří pracovníci charterových firem jsou přesvědčení, že saildrive je funkce moderního autopilota.

Pokud se vám odpověď odborníka na charter nezdá, musíte na to jít jinak. Například všechny moderní jachty Bavaria jsou vybaveny náhonem saildrive.

Nejspolehlivější je podívat se za motor. Jak jsme už psali výše.  Obvykle ze zadní kajuty. Přímý náhon je sestava motor – převodovka – hřídel – lodní šroub. To snadno poznáme. Převodovka se může zdát součástí motoru, ale za ní musíme vidět kus hřídele, než zmizí v ucpávce. Hřídel je takový nerezový profil…

Loď se saildrive má za motorm jen převodovku, to je vše. Uvnitř trupu. 

 

 

Vytisknout
1092

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2019

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 7. dubna do 10:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2019 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 7. dubna 2019 do 10:00 hodin středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2019. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 7. dubna 2019 do 10:00:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty v pátek  12. dubna a tamtéž budou vyhlášeni. 15. dubna 2019 bude vítěz zveřejněn na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen.  Vítěz získá bundu HP Racing Midlayer Jacket.  Vylosovaný na druhém místě vyhraje Hellypack Bag a cena za třetí místo je červenobílý HH Racing Bag. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 12.3.2019.

Na horu