Search
× Search
Klaus by jen nesouhlasně pozdvihl obočí…
Daniel Vodička
/ Kategorie: Zajímavosti

Klaus by jen nesouhlasně pozdvihl obočí…

I lodní doprava se snaží snižovat emise. Obviňovaná ze znečišťování ovzduší investuje do ekologických technologií. Utrácí stovky milionů navzdory Václavům Klausům, kteří nikdy neviděli výrazné tání ledu (samozřejmě kromě filmů Ala Gora).

Řeči o tom, že lodní doprava produkuje více emisí skleníkových plynů než všechna auta světa, jsou argumentem popíračů tam, kde chybí obeznámená protistrana. Je to hospodský výkřik, nikoli fakt. Doprava celosvětově odpovídá cca za čtvrtinu emisí CO2. Lodní doprava z této čtvrtiny představuje cca 15 %, automobilová doprava kolem 75 %. Po vodě se přitom přepraví cca 90 % nákladu a zboží. Při přepočtu na tunu nákladu by tedy bylo lodní vítězství ještě výraznější.

Ale nechme tato čísla stranou. Loděnice i rejdaři se navzdory velkým nákladům snaží emise skleníkových plynů stále snižovat. Ať už jde o zavádění nějaké formy pohonu za pomoci větru (WindWing, Oceanbird, Flettnerovy rotory…), nebo o změnu paliva za ekologicky šetrnější.

V poslední době se největší jihokorejský výrobce lodí HD Korea Shipbuilding & Offshore Engineering(HD KSOE) rozhodl investovat do slibné technologie palivových článků. Za 72 milionů EUR koupil finského výrobce palivových článků Convion, který pracuje na technologiích solid oxide fuel cell (SOFC) a solid oxide electrolysis cells (SOEC). Tato investice následovala necelý rok poté, co loděnice koupila estonského producenta palivových článků Elcogen za 45 milionů EUR.

Na integraci palivových článků do svých produktů pracují také další korejské loděnice Samsung Heavy Industries a Hanwha Ocean.

Tolik tedy informace, které jsem schopen zprostředkovat. Budete-li se mě však na FB ptát, jak fungují solid oxide fuel cell (SOFC) a solid oxide electrolysis cells (SOEC) technologie, přiznám vám, že o tom nic nevím. Chápu, jak funguje nejjednodušší vodíkový palivový článek (plul jsem i na jachtě s palivovým článkem), ale složitější technologie jsou pro mě španělskou vesnicí. Předpokládám, že v korejských loděnicích mají personál, který je na tom v porozumění novým technologiím lépe.

A pro pobavení přidám na závěr ještě jeden citát našeho velkého Václava: „Občas slyšíme, že se svými úvahami o věcech, jako jsou klimatické změny, ekonomové pletou do řemesla meteorologům či biologům, ale to vůbec není pravda. Nic z jejich oborů si nikdo z nás nedovolí komentovat, natož zpochybňovat.“

Václav Klaus, 3.5.2007

Vytisknout
424

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2019

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 7. dubna do 10:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2019 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 7. dubna 2019 do 10:00 hodin středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2019. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 7. dubna 2019 do 10:00:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty v pátek  12. dubna a tamtéž budou vyhlášeni. 15. dubna 2019 bude vítěz zveřejněn na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen.  Vítěz získá bundu HP Racing Midlayer Jacket.  Vylosovaný na druhém místě vyhraje Hellypack Bag a cena za třetí místo je červenobílý HH Racing Bag. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 12.3.2019.

Na horu