Search
× Search
Úspěch Hebe V. Jak to vidí Hajčus
Daniel Vodička
/ Kategorie: Rozhovory, Ostatní regaty

Úspěch Hebe V. Jak to vidí Hajčus

Minulý týden zajel skvělý výsledek na Rolex Middle Sea Race tým Hebe pod vedením Milana Koláčka. Co říká na český úspěch náš nejzkušenější účastník závodu Milan Hájek z týmu Tři sestry.

Nejúspěšnější tým 


Milane, kolikrát jste se zúčastnili s týmem Tři sestry závodu Rolex Middle Sea Race a jaké byly vaše největší úspěchy?

S Třemi sestrami jsem RMSR absolvoval celkem 7x. Já osobně jsem byl na Maltě 8 x. Za největší úspěch považujeme hned naši první účast v roce 2008, kdy jsme zajeli 2. místo v ORC celkově. A pak naše poslední vystoupení v roce 2015 a 3. místo v ORC celkově a vítězství ve skupině. Jinak medailové umístění ve skupině jsme si odváželi prakticky každý rok.


Na stupních vítězů jsi stál několikrát. Co všechno je třeba pro úspěch v Rolex Middle Sea Race?
Hlavně štěstí. Samozřejmě špičková posádka a loď je základ, ale když už znáte místní podmínky a víte, že jedete rychle a daří se vám, tak když chcete vyhrát Rolex Middle Sea Race celkově, tak potřebujete hodně štěstí. V roce 2011 jsme ještě 20 mil před cílem vedli asi o 2 hodiny v celkovém pořadí, ale u vjezdu mezi ostrovy Gozo a Malta jsme si bohužel několik hodin postáli v absolutním bezvětří a sen o Rolex hodinkách se nám rychle rozplynul.


Kde se závod obvykle rozhoduje?
Hned první noc je kritická. Podél východního pobřeží Sicílie většinou nefouká a je potřeba se včas dostat do Messiny a moc neztratit. Další kritický bod je u Stromboli, kde se flotila lodí, asi vlivem místního mikroklima, většinou znova sjede dohromady. Letos to neplatilo. No a závod se definitivně rozhodne na cestě od Stromboli k západnímu pobřeží Sicílie. Od Favinany už je to většinou sprint až do cíle.


Co se ti na Rolex Middle Sea Race líbí nejvíce?
Atmosféra. To vám řekne asi každý účastník. No a Tři sestry se samozřejmě vždy nejvíce těší na domovský bar U Simona.


Letošní ročník Rolex Middle Sea Race 


Sledoval jsi během letošního ročníku snažení týmu Hebe? Byly tam chvíle, kdy by ses rozhodl jinak?

Sledoval jsem Hebe pozorně a určitě neudělali žádnou významnou chybu. Spíše naopak. Ke konci bylo vidět, že některé posádky, zřejmě vlivem únavy, dělali drobné chyby. Tím se tým Hebe, i přes technické problémy, držel stále na medailových pozicích. Já bych chtěl hlavně vyzdvihnout jejich maximální nasazení po celou dobu závodu. Vím, že to v těch podmínkách, které letos vládly, na malý neodzkoušený lodi muselo být opravdu hodně těžké.


Úspěch v handicapu IRC byl s lodí M37 zřejmě vyloučen, byla ale šance v handicapu ORC na lepší umístění?
Těžko říct, nebyl jsem na palubě a nemůžu hodnotit, jestli šlo z lodi ještě něco vymáčknout. Ale podle všech indicií a roztrhaných spinakrů, jel tým opravdu na hraně. V klasických podmínkách, ve kterých se většinou RMSR odjede, bude šance týmu Hebe na celkové vítězství rozhodně větší než letos. Zase na druhou stranu, letos spousta dobrých týmů nedojela…


Co bys řekl na volbu lodě pro tento závod?
Tým Hebe si nechal postavit loď hlavně na inshorové ORC závody, kterým se chce v budoucnu věnovat. Převážně. Myslím si, že na offshore závody je tato loď dlouhá 37 stop malá.
Za ideál, co se týče úspěchu v celkovém pořadí v ORC a i v IRC na offshore závodech, považuji lodě kolem 40-42 stop. Kdybych si mohl vybrat, tak do ORC handicapu bych volil J-122 a do IRC lodě JPK.


Kolik procent úspěchu má v rukou zkušený jachtař – skipper, jako jsi ty, nebo v týmu Hebe Milan Koláček?
Procent nedokážu odhadnout a ani se to nedá určit. Záleží na podmínkách a zkušenostech týmu. Bavíme-li se konkrétně o RMSR a bereme-li klasické ročníky, tedy střední vítr, bouřky, často noční bezvětří a notoricky nepřesné předpovědi, tak tam je důležitá hlavně zkušenost z předchozích ročníků. Skipper nebo navigátor, který už RMSR jel několikrát, má určitě velký podíl na výsledku. Letos se ale odjel brutální ročník, kdy dojela jen asi třetina lodí. Tam se hodila spíše zkušenost z těchto těžkých podmínek. A ty má u nás největší Milan Koláček. S klukama z Hebe týmu jsem sice nemluvil, ale Milan byl určitě hnacím motorem a má nesporně obrovský podíl na výsledku. Jsem přesvědčen, že i na tom, že tým Hebe vůbec dojel do cíle.

Naši v ORC

Svého času si naše a slovenské týmy vedly v handicapu ORC velmi dobře. Dnes už nás není na čele příliš vidět. Čím to je?
Peníze. ORC handicap se neustále vyvíjí a je třeba pořád inovovat. To není levné. Výkonnostně na špičku máme, ale je třeba koupit dobrou loď. Pak musíte měnit prakticky každé dva roky kýl (cca 20k EUR), plachty (každý rok alespoň dvojku kosatku a spinakr, každé dva roky hlavní plachtu a zbytek plachet), což je obrovský náklad. Nemluvíme o neustálém cestování a převážení lodě. Je s podivem, že to většina našich týmů vydržela tak dlouho. I na špičkové světové úrovni. Nemyslím si ale, že jsme na tom v současné době zase tak špatně. Hebe má určitě dobře našlápnuto, tým Giulia od letoška jezdí s novou lodí, no a vypadá to, že i Tři sestry představí přes zimu svůj nový projekt. Takže jsem přesvědčen, že se na čele handicapu ORC zase nějaká česká loď brzy ukáže.


Když už připravujeme rozhovor, mám tu ještě jednu tematickou otázku. Právě začal závod Volvo Ocean Race. Koho tipuješ na vítěze?
Mapfre. Je nejzkušenější a má obrovskou podporu.


Vytisknout
7346

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2019

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 7. dubna do 10:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2019 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 7. dubna 2019 do 10:00 hodin středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2019. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 7. dubna 2019 do 10:00:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty v pátek  12. dubna a tamtéž budou vyhlášeni. 15. dubna 2019 bude vítěz zveřejněn na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen.  Vítěz získá bundu HP Racing Midlayer Jacket.  Vylosovaný na druhém místě vyhraje Hellypack Bag a cena za třetí místo je červenobílý HH Racing Bag. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 12.3.2019.

Na horu