Pyrotechnika na lodi a její použití, 1. část
Každý zkušenější kapitán ví, že se na plavidle nachází pyrotechnika, kterou můžeme v případě nouze použít pro přivolání pomoci. Co všechno bychom na lodi měli mít, jak se s jednotlivými záchrannými pomůckami pracuje a na co si dát pozor? Na to se zaměříme v následujících článcích.
Na úvod je důležité zmínit, že v praxi se setkáváme nejčastěji se třemi typy těchto nouzových prostředků. Padáčková raketa (tzv. emergency fire rockets), signální pochodeň (tzv.emergency flare), a dýmovnice (emergency smoke). Všechny jsou oficiálně uznávaným nouzovým znamením na moři (Příloha IV COLREG).
Oficiální označení je následující:
TYPE A - Emergency fire rocket
TYPE B - Multi star hand flare
TYPE C – Hand flare
TYPE D - Orange smoke
Počet jednotlivých signálních prvků na plavidle je dán oficiálním doporučením, které závisí na délce plavidla. Vždy je ale upraven lokálními předpisy dané země. Oficiální doporučení odkazuje na tyto počty:
6 m or less: 3 flares, not counting smoke signals
Between 6 m and 9 m: 6 flares, not counting smoke signals
Between 9 m and 12 m: 12 flares, at least half of which are not smoke signals
Over 12 m: 12 flares, at least half of which are not smoke signals
V dalším článku se již zaměříme na jednotlivé prvky a na jejich použití.
496
Související články
Používáte černou kouli?
Používáte černou kouli?
Černá koule označuje loď na kotvě. Už jste ji někdy použili? A víte, že v některých situacích je velmi důležitá?
Plachty a motor zároveň
Plachty a motor zároveň
Italský trim, plavba na plachty a na motor zároveň. Mnozí touto taktikou opovrhují. Má ale i své výhody a není důvod, proč ji zatracovat.
Kdo má přednost?
Kdo má přednost?
Zajímavý příklad týkající se přednosti dvou plavidel se strojním pohonem vidíme na obrázku. Mohli bychom na něj aplikovat více pravidel COLREG a vždy by šlo o spornou situaci.