Pyrotechnika na lodi a její použití, 1. část
Každý zkušenější kapitán ví, že se na plavidle nachází pyrotechnika, kterou můžeme v případě nouze použít pro přivolání pomoci. Co všechno bychom na lodi měli mít, jak se s jednotlivými záchrannými pomůckami pracuje a na co si dát pozor? Na to se zaměříme v následujících článcích.
Na úvod je důležité zmínit, že v praxi se setkáváme nejčastěji se třemi typy těchto nouzových prostředků. Padáčková raketa (tzv. emergency fire rockets), signální pochodeň (tzv.emergency flare), a dýmovnice (emergency smoke). Všechny jsou oficiálně uznávaným nouzovým znamením na moři (Příloha IV COLREG).
Oficiální označení je následující:
TYPE A - Emergency fire rocket
TYPE B - Multi star hand flare
TYPE C – Hand flare
TYPE D - Orange smoke
Počet jednotlivých signálních prvků na plavidle je dán oficiálním doporučením, které závisí na délce plavidla. Vždy je ale upraven lokálními předpisy dané země. Oficiální doporučení odkazuje na tyto počty:
6 m or less: 3 flares, not counting smoke signals
Between 6 m and 9 m: 6 flares, not counting smoke signals
Between 9 m and 12 m: 12 flares, at least half of which are not smoke signals
Over 12 m: 12 flares, at least half of which are not smoke signals
V dalším článku se již zaměříme na jednotlivé prvky a na jejich použití.
509
Související články
Proč být na kotvě označen
Proč být na kotvě označen
Může se vám snadno stát, že zjistíte, že absence černé koule při kotvení byla vaše největší chyba. A můžete si tisíckrát říkat, že ostatní ji nemají také vyvěšenu.
Jak rychle můžeme plout?
Jak rychle můžeme plout?
Víte, jakou maximální rychlostí můžete na moři plout? 10, 20, 50 uzlů? Tak tedy kolik?
Jak poznám, že mě loď předjíždí?
Jak poznám, že mě loď předjíždí?
Triviální otázka na souši. Na moři může být situace mnohem složitější. A špatný výklad může mít velmi vážné následky. Budu držet kurz, nebo uvolním druhé lodi cestu?