David Attenborough testuje umělou inteligenci
Námořní trasování v ledu. To je úkol pro umělou inteligenci na palubě britské průzkumné lodi RSS Sir David Attenborough. Projekt na lodi sloužící organizaci British Antarctic Survay (BAS) má přispět bezpečnosti a efektivní navigaci ve vzdálených vodách Jižního oceánu.
Nástroje pro trasování jsou obvyklé nejen na obchodních lodích, ale i na soukromých plavidlech. Málokdy ale pomáhají najít ideální trasu v závislosti na mocnosti okolního ledu.
Software používaný BAS je dílem její vlastní laboratoře zkoumající možnosti umělé inteligence. Nástroj má doporučit nejrychlejší a nejúspornější trasu v polárních vodách s ohledem na led, podmínky na jeho povrchu a povětrnostní podmínky. Otestován bude v letošní sezoně.
„Jsem zvědav, jak si v ledu povede. Na otevřeném oceánu vám poradí kdejaký systém, ale toto je unikátní, říká Will Whatley, kapitán lodi RRS Sir David Attenborough. Nástroj podle něj musí zvážit spoustu věcí, aby vypočetl trasu, která bude znamenat nejmenší environmentální stopu, již za sebou plavidlo na dalekém jihu zanechá.
Software čerpá ze stávajících předpovědí a průběžně se aktualizuje. Každodenní navigací jeho práce nekončí. Podle představ BAS by měl být schopen plánovat trasy i na několik měsíců dopředu. S pomocí strojového učení by se měl zdokonalovat na základě sběru reálných údajů o spotřebě paliva. Časem by mělo být možné integrovat do něj i informace z vědecké mise či další logistické úkoly.
BAS chce do roku 2040 dosáhnout nulových emisí a tento software by mu v tom měl být nápomocen. Jde o open-source projekt, a pokud se osvědčí, měl by být přínosem i pro ostatní lodě plující v polárních oblastech.
RRS Sir David Attenborough je nová loď dodaná BAS v roce 2020. Loni se vypravila na svou první plavbu. Obecně má sloužit BAS v jejích misích pod 60. rovnoběžkou jižní šířky.
286
Související články
Kapitánova oběť ze staré školy
Kapitánova oběť ze staré školy
Dva členy své posádky stihl zkušený kapitán nahnat do záchranného ostrůvku těsně před tím, než se nad ním a jeho Grand Soleil 54 zavřela voda. Tento příběh z Jižního oceánu svědčí o tom, že na mořích i dnes plují lidé rytířských charakterů, vedení odvěkou námořnickou etikou.
Meteorolog: AI je v předpovědích rychlejší a přesnější než dosavadní postupy
Meteorolog: AI je v předpovědích rychlejší a přesnější než dosavadní postupy
V předpovědích teploty, rychlosti větru a tlaku je model využívající nástroje umělé inteligence v 90 procentech případů přesnější než výsledky Evropského centra pro střednědobou předpověď počasí, říká v rozhovoru s webem německého Yachtu Sebastian Wache, meteorolog specializující se na jachtařské předpovědi. Dokonce v této souvislosti hovoří o milníku v meteorologii.
I umělá inteligence se jachting učí na optimistech
I umělá inteligence se jachting učí na optimistech
Námořní průmysl usiluje o snížení emisí i nákladů. To otvírá dveře na lodní můstky umělé inteligenci (AI). Nizozemský námořní výzkumný institut MARIN spustil projekt, který demonstruje možnosti využití strojového učení v námořním odvětví. Působí to trochu děsivě, ale výsledky jsou slibné.