Trimování jednoduše – součinnost obou plachet
Další díl seriálu Vojty Sládečka o správném trimu dnes pokračuje často přehlíženým tématem, kterým je součinnost obou plachet jako celku.
Důležité je nezapomínat na součinnost obou plachet a vnímat je jako celek. Ne pouze jako dva oddělené subjekty. V součinnosti vnímáme nejen jejich výsledné těžiště. Vyváženost plachet totiž znamená menší zásahy do kormidla. A čím méně musíme hýbat kormidlem, nebo čím méně ho máme vytočené, o to rychleji loď popluje.
Tryska
Zároveň je důležité nezapomenout na často opomíjenou trysku mezi kosatkou a hlavní plachtou. Jedna z důležitých funkcí kosatky je zrychlování proudnic do hlavní plachty. Čím lépe se podaří vítr zrychlit a nasměrovat, tím poplujeme rychleji. Bohužel nejlépe je vidět optimální tvar trysky z trenérského člunu, který pluje až za lodí.
Pro posádku je důležité alespoň vizuálně pracovat s jejím tvarem z paluby. Tedy podívat se, jestli oba zadní lemy plachet vedou zhruba paralelně. Aby po celé délce docházelo k rovnoměrnému zrychlování proudnic.
Jakmile je někde nesoulad, je potřeba změnit nastavení. Na hlavní plachtě se nesoulad často projeví propadáním předního lemu proti větru. Příliš přitažená kosatka ke středu lodi totiž muže vítr posílat směrem do hlavní plachty pod větším úhlem, než je optimální. Proto vítr nebude klouzat po hlavní plachtě, ale jeho směr bude plachtu prolamovat. Nelogicky proti větru.
V příštím dílu se podíváme na trim ve slabém větru.
295
Související články
Co se stane ve čtvrtek?
Co se stane ve čtvrtek?
Ve čtvrtek 24. dubna 2025 se něco stane. Tento den je dobré si zapsat do kalendáře. Zvláště pokud jste, a to jste, když čtete Lodní noviny, příznivci jachtingu. Ve čtvrtek…
Jak sami škodíme obrazu jachtingu v médiích
Jak sami škodíme obrazu jachtingu v médiích
Dostat náš závodní jachting do mainstreamových médií není snadné. Mnohdy tomu však házíme klacky pod nohy i my sami. A řešení je na dosah ruky.
Nejrychlejší sólojachtař Gabart bude závodit s kontejnerovkami
Nejrychlejší sólojachtař Gabart bude závodit s kontejnerovkami
Před pár týdny způsobil Francois Gabart pozdvižení svým rozhodnutím předat kormidlo trimaranu SVR Lazartique v sólo třídě Ultim 32/23 mladšímu kolegovi Tomu Laperchemu. Jeho zájem se přesunul k o dost odlišné disciplíně, byť alespoň zůstal u tří trupů. Pracuje na vývoji obřího nákladního trimaranu, který by měl dopravovat zboží mezi Evropou a Amerikou rychleji než současné kontejnerovky.