Jak vyvázat jachtu bokem, 2. díl
Vyvázání jachty bokem nemusí být vždy ukázkové, přesto bude bezpečné, nebo alespoň použitelné. V dnešních přeplněných přístavech je někdy třeba improvizovat.
Trupy široké na zádi
Grafika Lodní noviny
Moderní trup jachty, který se k zádi nezužuje.
V prvním případě se podíváme na vyvázání moderních jachet, jejichž trup se směrem k zádi nezužuje, nebo se zužuje jen minimálně. V takovém případě je možné při vyvozování použít jen jediný spring a to ten záďový. Celá zadní polovina jachty se tak nalepí na molo a jachta je stabilní i při použití jen jediného springu.
Krátké místo u mola
Grafika Lodní noviny
Když u mola není místo...
Co dělat, pokud je místo u mola krátké a celá jachta se k molu nevejde? I v takovém případě je možné jachtu u mola vyvázat. Ideální je na krátké místo nacouvat. Tímto způsobem je zajíždění bezpečnější, protože kormidelník přímo vidí, jak je daleko od nebezpečí, kterým je příď druhé jachty. Jachtu pak musíme pečlivě vyvázat. Záď musí být pevně u mola, protože v případě, že by se od mola vzdálila, stane se nebezpečným roh mola pro bok jachty. V tomto případě je třeba lana více napnout i s tím rizikem, že dojde k trhavým pohybům lodě na vlnkách. Je to způsob vyvázání do klidných podmínek.
Mnoho o vyvazování jachet se můžete dozvědět v naší knize Přístavní manévry, nebo na našich praktických kurzech.
4614
Související články
Blesk potopil závodní Class 40
Blesk potopil závodní Class 40
Závodní jachta Class 40 Sogestran Seafrigo byla na cestě přes Atlantik zasažena bleskem a začala se potápět. Posádka byla zachráněna nákladní lodí Frio Ionian.
Nejrychlejší sólojachtař Gabart bude závodit s kontejnerovkami
Nejrychlejší sólojachtař Gabart bude závodit s kontejnerovkami
Před pár týdny způsobil Francois Gabart pozdvižení svým rozhodnutím předat kormidlo trimaranu SVR Lazartique v sólo třídě Ultim 32/23 mladšímu kolegovi Tomu Laperchemu. Jeho zájem se přesunul k o dost odlišné disciplíně, byť alespoň zůstal u tří trupů. Pracuje na vývoji obřího nákladního trimaranu, který by měl dopravovat zboží mezi Evropou a Amerikou rychleji než současné kontejnerovky.
ČANY LANEX Cup v polovině
ČANY LANEX Cup v polovině
Závod ČANY Lanex Offshore Cup je za polovinou. Vedoucí dvojice již směřuje na jihozápad k cíli, kde bude očekávána dnes v noci. Motivace na palubě vedoucích jachet jsou různé, dokonce i roztomilé na první pohled.