Jak na noční plavbu
Při slovech „noční plavba“ se mnoho rekreačních jachtařů otřese a do očí jim vstoupí až hrůza. Jiní se naopak rozzáří a se zasněnýma očima vzpomínají na světélkující hladinu s odrazem měsíce a celkový klid, který přináší pouze noc na moři pod plachtami. Také je zásadní rozdíl, jestli plout chceme, nebo musíme – když člověk musí, romantika obvykle utrpí.
Všechno na moři se točí kolem plánování a přípravy, na co tedy nezapomenout?
Počasí
Řídit se dle počasí je námořnická alfa a omega, v noci to platí ne dvojnásob, ale snad osminásobně. Pro začátky si vybereme klidnou noc s rozumnou větrnou předpovědí. Ideální je bezmračná noc, kdy měsíc a hvězdy poskytnou dostatek světla pro hlídku. V týdnu kolem úplňku si člověk na čelovku ani nevzpomene.
Oblast
Zvolíme jednoduchou oblast – čím méně neoznačených skalisek a více volného moře, tím méně stresu s navigací. Nastudujeme si mapu a hlavní světla – pozor zvláště na jejich dosvit, vzdálenosti v noci matou - silné devatenáctimílové světlo se v dáli ukáže dřív, než místní „bludička“ s dosvitem tři míle a dokáže navigátorovi slušně zavařit.
Posádka
Dobře odpočinutá, najedená a spokojená posádka je základ. V noci, nejvíc nad ránem, teplota klesne a kde v létě na Jadranu „vyvázneme“ s dlouhým trikem, na jarní či podzimní plavby si připravíme spíše svetr, tlusté ponožky a čepici. Uvaříme do termosky kávu či čaj dle preferencí a krom drobností „na zobání“ připravíme i kus pořádného jídla. Člověka překvapí, jaký hlad může přijít kolem třetí ráno.
Příprava lodě
Čelovka s červeným světlem, luminiscenční náměrový kompas a dalekohled připraveny hlídce k ruce. Mapa a klíč na určování světel ostatních plavidel se též hodí na navigačním stolku, až bude člověk marně vzpomínat co znamená červená nad zelenou, nebo je to naopak? Bílému světlu se vyhýbáme, spolehlivě zničí noční vidění, a tak nezapomeneme včas přepnout všechny přístroje na noční režim. Oplachtění zvolíme konzervativní, preventivní ref znamená klidnou plavbu i pokud krapet „přifoukne“ oproti předpovědi.
Bezpečnost
Muž (či žena) přes palubu je život ohrožující situace za plného světla a s posádkou na palubě. Pro jediného člověka hlídky hraničí s jistou smrtí a následným nebezpečím pro celý zbytek posádky v neovládané lodi. Vesta a „cvaknout“ si harness i v kokpitu by mělo být dobrým zvykem, pro jakoukoliv cestu mimo kokpit nezapomeneme vzbudit druhého člena posádky.
Plavba
Je zásadní rozdíl plout celou noc, vyplout ještě za tmy, či naopak v noci někam doplout. Pro první krůčky s noční plavbou doporučuji variantu jít spát dříve a vyplout ještě za tmy – posádka je poměrně vyspaná, za pár hodin se rozední a pak už „normálka“. Dlouhé plavby jsou únavné samy o sobě, natož v noci. Únava se kumuluje a s ní roste riziko chyb a špatných rozhodnutí. Připlout někam za tmy je pokročilá disciplína sama o sobě – znalost místního prostředí zátoky či maríny situaci velmi usnadňuje, ale zdravá míra opatrnosti je vždy na místě.
Ano, noční plavba má svá specifika a měla by patřit do znalostní výzbroje každého jachtaře, který to s jachtingem myslí vážně. Za všechny potíže se nám odvděčuje svoji neopakovatelnou atmosférou.
3620
Související články
Nejrychlejší sólojachtař Gabart bude závodit s kontejnerovkami
Nejrychlejší sólojachtař Gabart bude závodit s kontejnerovkami
Před pár týdny způsobil Francois Gabart pozdvižení svým rozhodnutím předat kormidlo trimaranu SVR Lazartique v sólo třídě Ultim 32/23 mladšímu kolegovi Tomu Laperchemu. Jeho zájem se přesunul k o dost odlišné disciplíně, byť alespoň zůstal u tří trupů. Pracuje na vývoji obřího nákladního trimaranu, který by měl dopravovat zboží mezi Evropou a Amerikou rychleji než současné kontejnerovky.
ČANY LANEX Cup v polovině
ČANY LANEX Cup v polovině
Závod ČANY Lanex Offshore Cup je za polovinou. Vedoucí dvojice již směřuje na jihozápad k cíli, kde bude očekávána dnes v noci. Motivace na palubě vedoucích jachet jsou různé, dokonce i roztomilé na první pohled.
CANY Lanex Offshore Cup
CANY Lanex Offshore Cup
Dnes ráno v 8:00 startovní znamení na lodi závodní komise odstartovalo již 8. ročník tohoto jediného českého námořního závodu, který se jede tradičně na Baltu. Startovní pole se bohužel redukovalo na pouhých 6 závodních lodí. Podepsala se na tom především současná situace, která poněkud zkomplikovala většině posádek odjezd.