Inspirace kytovci, nový propeler zvyšuje účinnost
Výrobce elektromotorů pro rekreační plavidla BlueNav připravil novinku, která nezapře zásadní inspiraci živou přírodou. V rámci snahy o zvýšení efektivnosti rotoru představil vodní trysku s vrtulí, jejíž listy podle výrobce věrně připomínají ploutve velryb. Tato biomimetická technika má zvýšit účinnost a snížit odpor, a tedy i náklady.
Jihofrancouzská společnost BlueNav byla založena teprve v roce 2020. Na zmíněné novince pracovali její inženýři s pomocí technologií CAD (Computer-Aided Design) a CFD (Computational Fluid Dynamics). Výsledkem je inovovaná řada propelerů středního výkonu BlueSpin určená pro elektrický (případně hybridní) pohon lodí o délce od 8 do 15 metrů. Bezhřídelové vrtule BlueSpin využívají technologii permanentních magnetů a listy propeleru jsou pevné.
V uplynulých měsících inženýři přepracovali geometrii listů rotoru a velikost vstupního a výstupního otvoru trysky. Nové, méně ladné tvary listů jsou inspirovány ploutvemi velryb. Výrobce uvádí, že díky této inovaci naměřil zvýšení točivého momentu a snížení odporu, což vedlo k lepší celkové účinnosti trysky.
Biomimetika je obor, který zkoumá zajímavá konstrukční řešení v přírodě u živých organismů a snaží se je uplatnit ve vývoji nových technických řešení. V minulosti například existovala kormidla, která kvůli dosažení lepšího výkonu kopírovala tvary velrybích ocasních ploutví. Tento nápad se ale nakonec neprosadil do průmyslového využití, neboť kopírovat složitou geometrií ploutví v průmyslovém měřítku se ukázalo jako příliš nákladné.
V BlueNav si poradili po svém: „Pro tvar našich rotorových listů jsme vyvinuli speciální formu, využíváme vakuovou infuzi, takže v porovnání s běžnými listy žádné dodatečné náklady nevznikají,“ uvedl Hugo de Malherbe, vedoucí rozvoje společnosti BlueNav.
Společnost zároveň uvádí, že toto „velrybí řešení“ může nabídnout jako dodatečné příslušenství stávajícím zákazníkům s konvenčními listy propelerů BlueNav.
433
Související články
Blesk potopil závodní Class 40
Blesk potopil závodní Class 40
Závodní jachta Class 40 Sogestran Seafrigo byla na cestě přes Atlantik zasažena bleskem a začala se potápět. Posádka byla zachráněna nákladní lodí Frio Ionian.
Schovat se před bouří je správné řešení
Schovat se před bouří je správné řešení
Pokud mohu snížit riziko pro loď a posádku na minimum, udělám to. Není-li to nezbytné, neriskuji. Skvělým příkladem je současné dění v závodu kolem světa Arkea Ultim Challenge.
Nejrychlejší sólojachtař Gabart bude závodit s kontejnerovkami
Nejrychlejší sólojachtař Gabart bude závodit s kontejnerovkami
Před pár týdny způsobil Francois Gabart pozdvižení svým rozhodnutím předat kormidlo trimaranu SVR Lazartique v sólo třídě Ultim 32/23 mladšímu kolegovi Tomu Laperchemu. Jeho zájem se přesunul k o dost odlišné disciplíně, byť alespoň zůstal u tří trupů. Pracuje na vývoji obřího nákladního trimaranu, který by měl dopravovat zboží mezi Evropou a Amerikou rychleji než současné kontejnerovky.