Ďáblův vynález
Je mnoho vynálezů, které pocházejí od samotného ďábla. Například takový Facebook, kde se lidští tvorové utvrzují ve svých pravdách. Nebo tiskárna k počítači, která většinou, když je třeba, netiskne. Co by mohlo být vynálezem ďábla na běžné plachetnici?
Je to samopřehazovací kosatka. Malý hadr na přídi, který při obratu přelétne z boku na bok. Bez nutnosti cokoli udělat. Prý samé výhody. Kormidlem točíte jako volantem ve škodovce a plachty se přehazují sami.
Ano, přehazuje se sama. To taková kosatka umí. Vypadá to ale na její jedinou dovednost. Zvláště v řeckém provedení, když soustava kladek, která má správnou funkci zajistit, již dávno není původní a místo ní je tam zbastlené cosi, co svojí délkou originální soustavu dvojnásobně přesahuje. Výsledkem kladkové improvizace je pytel na plachtě, který při nejlepší vůli nejde napnout. A to se vůbec nebavím o tom, že by měl jít vytrimovat. Břicho dole, zadní lem otevřený.
Aby bylo možné s něčím takovým jet, je třeba na již tak malé kose navinout nejméně dvě otočky na rolfok. I když nefouká. Výrazně se tak snižuje rozpětí větru, při kterém je kus dakronu nazývaný optimisty plachtou, použitelný pro pohon jachty.
Samopřehazovací kosa je hnus, velebnosti. Vynález ďábla, který nemá na jachtě určené k plavbě na plachty, co dělat. Myslím charterovou jachtu. A říkejte si k tomu, co chcete.
Nebo jsem ani po letech neobjevil jeho kouzlo.
1407
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.
Nejrychlejší sólojachtař Gabart bude závodit s kontejnerovkami
Nejrychlejší sólojachtař Gabart bude závodit s kontejnerovkami
Před pár týdny způsobil Francois Gabart pozdvižení svým rozhodnutím předat kormidlo trimaranu SVR Lazartique v sólo třídě Ultim 32/23 mladšímu kolegovi Tomu Laperchemu. Jeho zájem se přesunul k o dost odlišné disciplíně, byť alespoň zůstal u tří trupů. Pracuje na vývoji obřího nákladního trimaranu, který by měl dopravovat zboží mezi Evropou a Amerikou rychleji než současné kontejnerovky.