Co ve tmě způsobí silná baterka
Připlouváme v noci do zátoky, viditelnost nestojí za nic, a my mžouráme očima do tmy. Přitom máme na palubě silnou baterku. Proč s jejím použitím váhat?
Při noční plavbě bychom měli mít na palubě na minimum stažené osvětlení všech navigačních přístrojů, v podpalubí by měla být všechna světla zhasnutá. Jen tak zajistíme, že si naše oči na tmu zvyknou a získáme potřebné noční vidění. Plné rozvinutí nočního vidění trvá cca 15 – 20 minut. Pak jsme schopni se ve tmě dobře orientovat, vidět i věci, které bychom bez zvyku na tmu nezahlédli.
K destrukci nočního vidění však stačí okamžik. Člen posádky v podpalubí rozsvítí v kuchyni, nebo si na hlavě zapne čelovku a posvítí kormidelníkovi do očí. Chvilka světla v očích a noční vidění je pryč. Na další čtvrthodinu.
Připlouvám do tmavé zátoky. Mžouráme do tmy a váháme, jestli by nepomohla silná svítilna. Rozsvítit, nerozsvítit? V té chvíli je třeba se zamyslet. Jakmile rozsvítíme světlo, už ho nebudeme moci zhasnout. Protože bychom nic neviděli. Také vidíme jen ve směru, kam svítíme. Pokud například si bude kormidelník svítit bokem, kotevník na přídi neuvidí vpředu nic. Navíc musíme být dostatečně blízko na to, aby baterka osvítila to, co hledáme (loď, břeh, bóji…). V opačném případě je vidět jen kužel světla a nic víc.
Po rozsvícení světla již bude třeba zbytek např. zakotvení dělat s rozsvícenými světly. S reflektorem, světlem na palubě, případně čelovkou. Po zhasnutí bychom nic neviděli. S tím je třeba počítat a toto zvažovat.
Dále je ve hře také rušení ostatních na kotvišti. Sedí-li posádka zakotvené jachty v kokpitu, nepotěší ji kužel jasného světla z reflektoru šátrající po hladině a lodích. Ani kokpitový spáč nemá radost, když ho budí kvalitní dálkové světlo. A co teprve amatérský astronom, který trpělivě čekal, až zajde měsíc, aby mohl sledovat vzdálené galaxie.
Silný reflektor na palubě může v některých situacích pomoci, ale v mnoha jiných může být na škodu. Jeho použití je třeba pečlivě zvažovat. Zapnout ho můžete kdykoli. Když ho pak ale vypnete, budete slepí. Je to jak s Blanickými rytíři. Když bude nejhůř, zapojí se. Zatím se to ale vždy vyřešilo i bez nich.
Chybí-li vám jistota při noční plavbě, připravujeme na říjen třídenní kurz noční plavby a bezpečného kotvení.
2337
Související články
Smrtonosný víkend v La Manche
Smrtonosný víkend v La Manche
V uplynulém víkendu došlo během dvou různých závodů přes kanál La Manche ke dvěma vážným situacím, kdy posádky hlásily „muž přes palubu“. V jednom případě byla potvrzena smrt trosečníka, v druhém bylo zastaveno pátrání, což znamená rovněž takřka jistý ortel.
Nejrychlejší sólojachtař Gabart bude závodit s kontejnerovkami
Nejrychlejší sólojachtař Gabart bude závodit s kontejnerovkami
Před pár týdny způsobil Francois Gabart pozdvižení svým rozhodnutím předat kormidlo trimaranu SVR Lazartique v sólo třídě Ultim 32/23 mladšímu kolegovi Tomu Laperchemu. Jeho zájem se přesunul k o dost odlišné disciplíně, byť alespoň zůstal u tří trupů. Pracuje na vývoji obřího nákladního trimaranu, který by měl dopravovat zboží mezi Evropou a Amerikou rychleji než současné kontejnerovky.
Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Jaká další technická zlepšení umožní novým lodím IMOCA útočit na hranici 60 dnů při plavbě kolem světa? Dnes se podíváme na nezbytného autopilota, chráněný kokpit a únavu závodníků.