Nebezpečný shorthanded jachting ve Středomoří
Vyrazit na jachtu jen ve dvou? Nebo dokonce jen sám? Někoho tento extrém láká. Je třeba si ale uvědomit, že v menších mořích může jít o nebezpečnější plavbu než na oceánu.
Jste na sólo plavbě přes oceán. Loď je v pořádku, počasí divoké, ale máte kolem sebe mnoho prostoru. Můžete zvolit jakoukoli taktiku pro překonání bouřlivého počasí, protože máte k dispozici dostatek prostoru. Můžete postavit loď do dryfu (například) zalézt do podpalubí, uvařit si čaj a odpočívat.
Nebezpečné Středomoří
Potká-li vás podobné počasí ve Středomoří, už tak klidní nebudete. Můžete postavit loď do dryfu a odpočívat, ale jak dlouho? Místa je málo. Budete se muset daleko více aktivně věnovat vedení lodi. To je nepříjemné, protože s tím souvisí únava, vysílení, prochlazení…
Únava je špatný rádce
Únava znamená, že jste donuceni mnohem více přijímat rozhodnutí, o kterých víte, že nejsou správná. Jedním z těchto špatných rozhodnutí je zajetí do přístavu.
Mnohokrát jsme mluvili o tom, že v bouřlivém počasí jsme v relativním bezpečí na otevřeném moři. Situace se zhoršuje a riziko narůstá s tím, jak se přibližujeme k pevnině. Rozhodneme-li se zajet do přístavu, vlny na mělčině mohou naši jachtu překlopit nebo hodit na kameny. Jako se to stalo před pár lety v Rimini.
Únava ve Středomoří je větší nepřítel než na Atlantiku. Únava a blízkost bezpečného přístavu. Bezpečného ve chvíli, kdy jsme uvnitř. Pokud se rozhodneme do přístavu zajet, je třeba vědět, že nejnebezpečnější je chvíle, kdy budeme do přístavu vplouvat. To je chvíle, kdy můžeme přijít o život.
Tragická nehoda v Cetraru
Varováním by nám v tomto směru měl být příběh německé jachty Great Passion. Jachta plula z přístavu Marina di Camerota a mířila do Řecka. Na palubě byli dva němečtí jachtaři ve věku 67 a 63 let. Kvůli silnému větru a únavě se jachta v noci pokoušela zajet do přístavu Cetraro. Bohužel se jí nepodařilo vjet do přístavu a skončila na kamenech před Colonia San Benedetto. Mladší z obou jachtařů nehodu přežil, starší nikoli.
Na ošklivé nehodě mohla mít svůj díl i únava. Pokud by bylo na palubě více osob, jistě nebyl problém pokračovat dále i přes noc a vydržet až do rána na bezpečnější místo.
12924
Související články
Navigačně složitá místa v noci
Navigačně složitá místa v noci
Místo, které je ve dne jasně vyznačené, se může stát za tmy nebezpečnou pastí. Nebudete-li na tuto alternativu připraveni můžete zažít nepříjemné chvíle za kormidlem.
Pozor na velké lodě a jejich manévrovací schopnosti
Pozor na velké lodě a jejich manévrovací schopnosti
Máme tu druhý díl článku připraveného prvním palubním důstojníkem Lukášem Staňkem. Znovu se zaměříme na vztahy mezi jachtami a velkými nákladními loděmi. Proč se nevyhnou a co máme dělat?
Pozor na velké lodě, nevidí nás
Pozor na velké lodě, nevidí nás
Často si stěžujeme na to, že ze strany velké nákladní lodě nedošlo k takové reakci, jakou bychom my s naší znalostí a výkladem pravidel COLREG očekávali. Podívejme se na tuto problematiku z můstku velké lodi.