Je možné si při kotvení vyvázat záď na břeh?
Již jednou jsme na Lodních novinách toto téma řešili. V Řecku běžná věc někdy v Chorvatsku vyvolává kontroverze. Tentokrát se téma probíralo na stránkách magazínu Morski.hr. Je to možné? Jak daleko od břehu, musí být lano označené?
Čím jsou zátoky plnější, tím více jachet stojí s přídí na kotvě a se zádí uvázanou na břeh. Zatímco malé jachty stávají 10 – 20 metrů od břehu, některé superjachty už spíše 40 – 50 metrů. Někdy jediná loď zabere celou zátoku. Na dotaz chorvatského magazínu, je-li toto dle zákona možné, odpovídal pracovník Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.
„Uvazování jachet na pobřeží mimo přístav není žádným zákonem zakázáno. Nesmí však ohrožovat bezpečnost plavby, lidské životy, majetek, pobřeží a mořské prostředí. Samozřejmě to platí jen tam, kde není kotvení zakázáno. Zároveň nesmí bránit v plavbě ostatním lodím.“
Tento způsob stání tedy není zakázaný. V případě konfliktu s úřední osobou je na jejím rozhodnutí, jestli způsob, kterým jsem vyvázaný, ohrožuje bezpečnost plavby, nebo nikoli. Stojím-li zádí 10 metrů od pobřeží, jen těžko se bude chtít za mnou někdo s lodí protáhnout. Pokud je to 30 metrů, už může být moje lano příčinou nehody. Abychom se nebezpečné situaci vyhnuli, je třeba lano označit. Přes den může sloužit k označení fendr, v noci pak blikačka. Například něco takového.
2487
Související články
Mají být kotevní bóje v každé zátoce?
Mají být kotevní bóje v každé zátoce?
Další zátoka, kde se platí! Tak si stěžují zkušení jachtaři v Chorvatsku na kotevní bóje, které se šíří Jadranem jako COVID Evropu v roce 2020. Pojďme se ale na bóje podívat z více úhlů.
Proč nekotvit na „katamaran“
Proč nekotvit na „katamaran“
V létě jsou často k vidění skupiny spřátelených lodí, které zakotví a vyvážou se k sobě. Společensky vítané stání má svá nebezpečí.
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Když jsem před 10 lety začal jezdit do Skotska, tak mě překvapilo, že v podstatě žádná loď na mooringové bóji v noci nesvítí. Byl to zcela odlišný přístup, než se kterým jsem se setkal v jiných mořích (ať již Chorvatsko, Středomoří nebo Karibik) ve valné většině u charterových lodí.