Je možné si při kotvení vyvázat záď na břeh?
Již jednou jsme na Lodních novinách toto téma řešili. V Řecku běžná věc někdy v Chorvatsku vyvolává kontroverze. Tentokrát se téma probíralo na stránkách magazínu Morski.hr. Je to možné? Jak daleko od břehu, musí být lano označené?
Čím jsou zátoky plnější, tím více jachet stojí s přídí na kotvě a se zádí uvázanou na břeh. Zatímco malé jachty stávají 10 – 20 metrů od břehu, některé superjachty už spíše 40 – 50 metrů. Někdy jediná loď zabere celou zátoku. Na dotaz chorvatského magazínu, je-li toto dle zákona možné, odpovídal pracovník Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.
„Uvazování jachet na pobřeží mimo přístav není žádným zákonem zakázáno. Nesmí však ohrožovat bezpečnost plavby, lidské životy, majetek, pobřeží a mořské prostředí. Samozřejmě to platí jen tam, kde není kotvení zakázáno. Zároveň nesmí bránit v plavbě ostatním lodím.“
Tento způsob stání tedy není zakázaný. V případě konfliktu s úřední osobou je na jejím rozhodnutí, jestli způsob, kterým jsem vyvázaný, ohrožuje bezpečnost plavby, nebo nikoli. Stojím-li zádí 10 metrů od pobřeží, jen těžko se bude chtít za mnou někdo s lodí protáhnout. Pokud je to 30 metrů, už může být moje lano příčinou nehody. Abychom se nebezpečné situaci vyhnuli, je třeba lano označit. Přes den může sloužit k označení fendr, v noci pak blikačka. Například něco takového.
2584
Související články
Jaká je funkce kotevního řetězu?
Jaká je funkce kotevního řetězu?
Proč je lepší používat kotevní řetěz než lano? Jaká je jeho funkce? A je tomu tak vždy?
Mají být kotevní bóje v každé zátoce?
Mají být kotevní bóje v každé zátoce?
Další zátoka, kde se platí! Tak si stěžují zkušení jachtaři v Chorvatsku na kotevní bóje, které se šíří Jadranem jako COVID Evropu v roce 2020. Pojďme se ale na bóje podívat z více úhlů.
Proč nekotvit na „katamaran“
Proč nekotvit na „katamaran“
V létě jsou často k vidění skupiny spřátelených lodí, které zakotví a vyvážou se k sobě. Společensky vítané stání má svá nebezpečí.