Tuiga, 53 uzlů, plné prádlo a stěžeň dole
Vlajková loď monackého jachtklubu Tuiga přišla o stěžeň během druhého dne Copa del Rey. 53 uzlů větru bylo na klasickou takeláž a plné prádlo příliš.
Tuiga je slavná klasická jachta navržená Williamem Fife v roce 1908 a spuštěná na vodu o rok později. Jachtu si objednal vévoda z Medinaceli. Jednalo se o sesterskou loď jachty Hispania, kterou vlastnil španělský král Alfonso XIII. Jachty byly navrženy pro třídu 15 mR. Z této třídy (postaveno bylo 20 jachet) se jich do dneška zachovalo jen pár.
V roce 1935 doplula Tuiga pod jménem Kismet první do cíle Fastnet Race. Druhou válku strávila ve Skotsku, v sedmdesátých letech se přesunula do Středomoří, kde byla pronajímána. V roce 1989 se restaurování jachty ujala anglická loděnice Fairlie Restoration. Nyní je jachta vlajkovou lodí monackého jachtklubu.
Zlomený stěžeň
Zdroj Youtube Daily Nautica
Tuiga plula na stoupačku, když přišel poryv větru. Vítr zesílil až na 53 uzlů. Jachta v tom okamžiku rozhodně nebyla na něco takového připravená, na stěžni byly vytaženy i plachty, které ani neznáme. Vítr jachtu stočil ke břehu, později odpadla a pak již nevydržel stěžeň. Nikdo naštěstí nebyl zraněn. Vedle Tuigy přišla o stěžeň také The Lady Anne, jachta stejné třídy jako Tuiga. Závodu se zúčastnily 3 jachty třídy 15 mR, dvě přišly o stěžeň. Podle informací ze zákulisí se jedná o vyhlášení třídního smutku.
Zde ještě detail dramatického okamžiku.
Parametry jachty Tuiga
Celková délka 27,36 m
Délka trupu 23,18 m
Délka na vodorysce 15,68 m
Šířka 4,15 m
Ponor 2,95 m
Plocha plachet 390 m2
Výtlak 50 t
859
Související články
Co je nového se stěžni na Firstech 36?
Co je nového se stěžni na Firstech 36?
Během České námořní rallye spadl stěžeň na jachtě First 36 v maríně na Žutu. Po kontrole takeláží na dalších Firstech se ukázalo, že daleko k tomu nemají ani stěžně na jiných lodích. Co je v této kauze nového?
Masakr ve třídě Ocean Fifty
Masakr ve třídě Ocean Fifty
Tři překlopené trimarany Ocean Fifty v prvních hodinách po startu Transat Cafe L´Or. Milan Koláček startuje dnes. Počasí se bude zhoršovat, první noc nebude hezká.
Jak se opravuje díra v trupu
Jak se opravuje díra v trupu
Na startu The Ocean Race Europe Allagrande Mapei rozpárala outriggerem trup Holcim-PRB jak otvírákem. Díra v trupu jak dveře do kamionu. Jak se taková škoda opravuje nám řeklsólový jachtař a lodní stavitel Milan Koláček.