Ztracený pasát
Již minulý týden jsme psali o tom, tradiční trasa z Kanárů do Karibiku je uzavřená. A trvá to i nadále. Není pasát. Ztratil se. A bude to trvat… Ještě nejméně pár dnů.
Další tlaková níže je na dosah Kanárů, nedaleko ostrovů se vlní frontální rozhraní a další studená fronta se blíží.
Co to znamená? Na Kanárech běžně převažuje NE pasát. Ten se ale vypařil již před 10 dny a stále po něm není ani stopy. Velice slabý pasát je na úrovni Kapverd, na Kanárech však fouká jižní vítr na přední straně tlakové níže. A vítr jižních směrů bude ještě sílit. Zítra během dne se za frontou stočí na W.
Ve čtvrtek se ke Kanárům přiblíží další tlaková níže. Tentokrát však bude jižně od ostrovů, což bude znamenat během pátku stočení větru na NE a zesílení až na 45 uzlů v zónách mezi ostrovy. Tedy, pasát směrem, ale nikoli silou a charakterem.
Situace vydrží do soboty, kdy se konečně obnoví klasická situace. Vládu převezme Azorská tlaková výše a začne foukat stabilní NE pasát. Po dlouhé pauze bude mít plno sil a je možné očekávat poryvy až 35 uzlů.
Kdo čeká na vhodný vítr pro plavbu do Karibiku, musí počkat až do příštího víkendu. Zpoždění pak bude možné ve velmi svižném větru dohnat.
500
Související články
Vynikající práce severně od Madeiry
Vynikající práce severně od Madeiry
V čele Transat Jacques Vabre je Banque Populaire vedený Armelem Le Cléac´h a Sebem Jossem. Armel znovu ukazuje, proč se mu říká Šakal. Čeká na chybu kořisti. Pak útočí!
Rychlost 34 uzly
Rychlost 34 uzly
Jachty IMOCA letí na foilech k cíli. 680 mil pro vedoucí Holcim, průměrná rychlost se drží nad 20 a maxima vylétávají k 35 uzlům. Toto jsou podmínky, pro které jsou jachty IMOCA stavěné, teď se projevuje jejich síla.
Proč nestartuje Jules Verne Trophy?
Proč nestartuje Jules Verne Trophy?
Jules Verne Trophy. Rekordní plavba kolem světa. Na tuto zimu jsou nahlášeny hned dva rekordní pokusy. Zatím ale ani jeden neodstartoval. A čas na start se krátí. Proč je tak složité vybrat ideální chvíli pro start?