Zranitelné kormidlo
Víte, proč bylo v posledních 30 letech na oceánu opuštěno nejvíce jachet? Stěžeň? Kýl? Elektřina? Motor? Ne, ne, ne! Nejčastější bylo poškozeno kormidlo.
Proč jsou dnes kormidla tak křehká? Proč nebyly takové problémy dříve?
Kormidla jsou na většině jachet zavěšená pod trupem. Osa kormidla prochází ložiskem v trupu a kormidlo není ničím chráněno. Dříve byla situace jiná. Zpočátku byly jachty vybaveny dlouhým kýlem a kormidlo byla zavěšeno na zadní hraně kýlu. Bylo výborně chráněno a dokonale upevněno. Spolehlivé řešení.
Později se kýt zkrátil a kormidla byla zavěšená na skegu. Takové upevnění bylo samozřejmě zranitelnější, ale stále bylo kormidlo chráněno skegem před nárazem a osa kormidla byla uchycená nahoře a dole v ložiscích.
Následně došlo ke zmenšování skegu, skeg byl již jen částečný. Kormidlo již nebylo chráněno před nárazem, ale stále bylo ukotveno na dvou místech.
Nakonec se skeg vytratil a dnes je kormidlo jen zavěšeno pod trupem a je upevněno jen při průchodu trupem.
Jak zvýšit bezpečnost
U dnešních kormidel je možné bezpečnost lodě zvýšit konstrukcí listu kormidla. K poškození kormidla obvykle dochází nárazem. Bezpečnost je možné zvýšit tím, že spodek kormidla je v podstatě jen takovým crash boxem. Znamená to, že v případě nárazu se sice spodní část kormidla poškodí, protože v ní však není pevná konstrukce (nerezová) nemusí dojít k poškození zbytku kormidla nebo trupu lodě.
A ještě je zde jedna možnost, jak zvýšit bezpečnost lodě. Najedete-li na mělčinu, kormidlo může dostat náraz zpředu zespodu. Je tedy vyvráceno dozadu a jeho vrchní zadní část může prorazit díru do trupu. Aby k tomu nemohlo dojít, je možné crash box použít i v zadní horní části kormidla.
Dvě kormidla
Dnes se často setkáváme na jachtách s dvojicí kormidel. Toto stále rozšířenější řešení je samozřejmě z pohledu bezpečnosti výhodou. Kormidla nejsou tak hluboká, je menší riziko jejich poškození při najetí na mělčinu a také namáhání je na kratších kormidlech menší.
Výše uvedené platí především pro dlouhé plavby, kdy musí být jachta maximálně spolehlivá a jachtař co nejvíce samostatný.
10700
Související články
Potopení Acrobatica a nový rekord Class 40
Potopení Acrobatica a nový rekord Class 40
Při závodu Transat Quebec St.Malo padl nový rekord třídy Class 40 v počtu upliutých mil za 24 hodin 440,2 míle. V té samé době se náhle potopila jachta, která držela původní rekord Acrobatica. Posádka se evakuovala do záchranného ostrůvku a byla úspěšně zachráněna.
Rekord Aegean 600 zastíněn tragickou nehodou
Rekord Aegean 600 zastíněn tragickou nehodou
Letošní ročník regaty Aegean 600 se zapíše do historie novým rekordním časem 1 den, 13 hodin a 18 minut, které potřeboval k překonání náročné trasy MOD trimaran Zoulou. Závod však bude poznamenán tragickou nehodou jachty Pogo 44 Heaven u ostrova Kasos.
Alinghi Red Bull Racing zlomila stěžeň
Alinghi Red Bull Racing zlomila stěžeň
Alinghi Red Bull Racing Boat One zlomila včera po poledni při tréninku v Barceloně stěžeň. Všichni členové posádky jsou v pořádku.