Zkuste si na bóji zacouvat
Zajíždíte ke kotevní bóji přídí a občas se to příliš nedaří? Zkuste k bóji zacouvat. V mnoha situacích je to dokonce výrazně jednodušší.
Uvázání jachty na bóji na přídi nebývá vždy snadné. Pokud posádka na přídi neví co má dělat, nebo sice ví, ale je pomalá jak výrostek, mířící do školy, bývá uvázání bóje provázeno mnoha potížemi.
Přitom je možné k bóji proti větru zacouvat. Couvání proti větru je vemi snadné, protože vítr má tendenci jachtu držet ve správném směru. Na zádi bóji zachytíme z koupací plošiny. Vše je snadné, loď je stabilní a bóji není třeba zvedat. Následně jen jachtu převážeme na příď.
A nyní proč k bóji couvat. Důvodů je několik.
V první řadě proto, že plujete na velké jachtě. Pokud jste na lodi dlouhé přes 50 stop, příď je již tak vysoko, že může být problém bóji zachytit, zvednout dostatečně vysoko a uvázat. Záď je tedy přirozenou volbou.
Druhým důvodem je silný vítr. V silném větru je najíždění přídí náročné. Jakmile u bóje zastavíme, vítr začíná příď stáčet a posádka nemá čas bóji zachytit. Obvykle svádí s bójí a větrem nerovnou bitvu a občas přijde i o háček. V této situaci je to znovu zajíždění zádí, které vše usnadní.
Třetím důvodem může být tmavá noc. Při zajíždění na přední chod ztratí kormidleník bóji již několik metrů před přídí z dohledu. Pokud zajíždí v noci, může tak bóji vidět jen příliš krátce na to, aby se dokázal pořádně zorientovat. I to je důvod pro couvání na bóji.
Nakonec zjistíte, že je couvání na bóji mnohem snazší než najíždění přídí.
Více podobných tipů najdete v knize Přístavní manévry.
9307
Související články
Jak vypadala včerejší cesta do Chorvatska
Jak vypadala včerejší cesta do Chorvatska
To nejsou záběry z únorové D1 na Vysočině, ale chorvatská A1 jen pár kilometrů před sjezdem k moři včera odpoledne. Sníh jen necelých 500 metrů nad mořem.