Zkusit si plavbu bokem…
Umí plachetnice plout bokem? Posunout se doprava či doleva podle potřeby? Jde to s každou plachetnicí, nebo zde jsou nějaké limity?
Začneme od konce. S plachetnicí jsme schopni plout bokem. Je však třeba, aby měla jeden list kormidla a lodní šroub v rozumné vzdálenosti od něj, aby na lodi fungoval prop wash, tedy poslání proudu vody od lodního šroubu na kormidlo. U některých závodních lodí, kde je lodní šroub za kýlem a tedy příliš daleko od kormidla, prop wash nefunguje.
Máme tedy jachtu s jedním listem kormidla, na které je možné pracovat s prop washem. V takovém případě jsme schopni jachtu posouvat do boku po směru větru. Je to snadné. Stočíme kormidlo proti větru, zařadíme krátký přední chod a využijeme prop wash. Záď jachty se posune po větru. Zařadíme zpátečku, abychom se nerozjeli vpřed a počkáme, než vítr snese příď po větru. Pak znovu můžeme použít prop wash a celý postup zopakujeme. Jachta se nám bude pomalu posouvat bokem.
Jachty vybavená příďovým propelerem
Grafika Lodní noviny
Posun jachty bokem pomocí příďového propeleru
Chceme-li být schopni posouvat jachtu bokem na obě strany, potřebujeme, aby byla vybavená příďovým propelerem. Chceme-li jachtu posouvat vpravo, stočíme kormidlo doleva. Krátký přední chod a prop wash posune záď vpravo. Aby se jachta nerozjela vpřed, zařadíme zpátečku. Přitom, nebo potom, použijeme příďový propeler, který posune příď vpravo. S příďovým propelerem je samozřejmě možné pracovat zároveň při použití prop washe. Je to jednoduché a je možné takto jachtu posouvat na jakýkoli bok.
Manévr se naučíte na našem kurzu přístavních manévrů pro pokročilé.
1042
Související články
Jak vypadala včerejší cesta do Chorvatska
Jak vypadala včerejší cesta do Chorvatska
To nejsou záběry z únorové D1 na Vysočině, ale chorvatská A1 jen pár kilometrů před sjezdem k moři včera odpoledne. Sníh jen necelých 500 metrů nad mořem.