Zapuntel (Molat)
Ostrov Molat nabízí jachtařům několik bezpečných kotvišť a přístavů. Jedním z nich je průliv Zapuntel oddělující Molat od ostrova Ist. V laguně mezi ostrovy je možné stát na jižní i severní straně. Jižní strana poskytuje více společnosti, severní je pro milovníky samoty.
Ještě než se pustíme do popisu kotvišť v Zapuntelu, něco málo z historie. Stopy po prvním osídlení ostrova pocházejí ze starší doby kamenné. První zbytky staveb jsou datovány do doby železné, kdy ostrov obývali Ilyrové. Jedná se o čtyři pevnůstky Lokardenik, Gračina, Straža a Knežak. Chorvaté přicházeli na ostrov mezi 7. a 10. stoletím. Nejstarší psané zmínky o ostrově pocházejí z roku 950 z doby byzantského císaře Konstantina VII. Porfyrogeneta. První zmínka o Zapuntelu (Sanpontello) pochází z roku 1450.
Foto Lodní noviny
Severní část mola je často využívána dětmi.
Po roce 1409 přechází ostrov pod nadvládu Benátčanů (dobyli Zadar). Několikrát byl ostrova napaden piráty. Turci ostrov vyplenili v letech 1571 a 1684. Tehdy s sebou odvlekli do otroctví 20 obyvatel.
Temná doba válečná
Mezi světovými válkami bylo na ostrově zrušeno poddanství. Dokladem je pamětní deska na zvonici kostela v Molatu z roku 1937. V tomtéž roce žilo na ostrově nejvíce obyvatel v historii (1083). Za druhé světové války založili na ostrově v zátoce Jazi tábor italští fašisté. Táborem prošlo 20 000 lidí, 350 z nich zde bylo zabito.
Stání v Zapuntelu
Foto Jiří Pacák
Účtuje se 25 HRK za metr, katamaran/nekatamaran
Samotná vesnice Zapuntel leží ve vnitrozemí ostrova. My nazýváme Zapuntelem přístavní vesničku, která k vesnici patří. U vesničky je asi 17 bójí, na severní straně průlivu je to podobné. Stání je možné i v přístavu Zapuntel. Nejlépe na vnitřní straně mola. Další možností je molo severní. U západního mola vyvázané lodě vyžene trajekt vždy v šest ráno a kolem půl čtvrté odpoledne. Mimo tyto doby je možné i u tohoto mola stát. Cena stání je všude stejná (25 HRK/metr), katamaran neřeší. Stání je možné i na konci nízkého jižního mola proti přístavu. Hloubka je na konci lehce přes 2 metry, na místě jsou dva mooringy. Ostatní jsou utržené.
Za informace děkujeme Jirkovi Pacákovi.
1336
Související články
Jak bude foukat na České námořní rallye?
Jak bude foukat na České námořní rallye?
Již v neděli startuje mistrovství republiky v chorvatské maríně Kaštela. Počasí posledních dnů je v Chorvatsku divoké, proto jsme se zeptali ředitele závodu Tomáše Stejskala, jak se bude bojovat s případným bouřlivým počasím.
Slovak Sailing Challenge před Českou námořní rallye
Slovak Sailing Challenge před Českou námořní rallye
Říjen se stává pro české a slovenské závodní jachtaře mimořádně atraktivním měsícem. Již po 28. se pojede Česká námořní rallye, která naváže na novou slovenskou regatu Slovak Sailing Challenge, která bude startovat na stejném místě a na stejných jachtách Salona 46 a First 45.
Druhá etapa Velikonočky je tady
Druhá etapa Velikonočky je tady
Druhá etapa Velikonoční regaty se liší od všech předešlých. Na startovní pole je připravena cikcak etapa, s mnoha nebezpečnými zákrutami. Tentokrát bude menší prostor na taktizování při volbě trasy.