Začátek podzimu na jadranském pobřeží Itálie (2. díl)
Podzimní plavba po západním pobřeží Jadranu může být zajímavou alternativou k již takřka chronicky známému pobřeží Chorvatska.
Vraťme se k včerejšímu článku. Terstský záliv byl posledním místem, kde jsme se setkali s viditelným pohybem jachet. Dále během plavby jsme potkali snad čtyři plachetnice a dvě motorové.
Protože předpověď počasí (Windy) ukazovala pro pondělí 24.9. silnou boru zasahující až k pobřeží Itálie a postupně se posouvající k jihu, zvolili jsme pro opuštění Terstského zálivu nedělní odpoledne s tím, že v noci bude téměř bezvětří a k ránu se dostaneme do slábnoucí bory, ve které budeme pokračovat od Istrie k italskému pobřeží a dále podle něj. Zde třeba říci, že šlo o první zkušenost s Windy a nebyla příliš dobrá. Nemohu hodnotit celkovou přesnost a úspěšnost jejich předpovědí, ale v našem týdnu nebyla vysoká.
Po startu jsme místo bezvětří v noci zažili vítr o síle přes 25 uzlů. Poté následovalo očekávané bezvětří, vystřídané nad ránem borou, kterou jsme plánovali nechat, dle předpovědi, zmizet směrem k jihu. Nezmizela, a tak jsme si užívali plavbu zadobočním kurzem ve větru o síle 30 uzlů směrem k italskému pobřeží. Postupně se stáčela na bočák a dál.
Původní úvaha byla, že i přes velké vlny bude bora u pobřeží slabá a my si užijeme super plavbu na boční vítr, podle jeho síly buď s genakrem nebo s code 0. Úvaha byla zcela chybná. Bora si pořád udržovala 30 uzlů.
Co se týká italského pobřeží, tak jsme minuli Bibione, Caorle, Jesolo a samozřejmě vjezdy do benátské laguny. Přibližování k pobřeží a stáčení k jihovýchodu nám ukázalo nepříjemný fakt. Kurz na vítr nebyl boční, ale předoboční, místy i stoupačka. Na lodi o váze 1,5 tuny ve vlnách 2 m+ náhle vidíte, že jste tlačeni k pobřeží, bez šance se od něj odpoutat. To nás přivedlo ke špatnému rozhodnutí zamířit do maríny Porto Garibaldi severně od Raveny.
Rozhodnutí bylo špatné ze dvou důvodů. Vplout v boře do mělkého kanálu kolmému k pobřeží je riskantní. Na mělčině se vlny zkracují a lámou. Neubráníte se občasnému zaplavení kokpitu lámající se vlnou, nebo naražení do následující vlny po sjíždění z předešlé. Většina plavby probíhala ve skluzu a byli jsme rychlejší než vlny. Raději si nepředstavuji, co by se dělo v případě výtlačné lodě, kterou by vlny podbíhaly. V závěrečné fázi jsme museli jet čistý zaďák. Čínská halza by znamenala skončit v kotrmelcích, což by na hloubce čtyř metrů bylo fatální.
Druhým důvodem bylo, že s přívěsným motorem 10 hp nemělo smysl se o vyplutí zpět na moře po dobu trvání bory pokoušet. Byli jsme tedy nuceni strávit v Port Garibaldi den a půl až do středečního dopoledne, kdy bóra zeslábla. Tím byl náš plán v troskách.
Porto Garibaldi za delší návštěvu nestojí. Takové menší Caorle, na podzim již zcela opuštěné turisty a prázdné. Pokud vás ale baví procházky mezi opuštěnými paneláky a po dlouhých liduprázdných plážích kolem zavřených restaurací, tak doporučuji.
3719
Související články
Místo tvrdého tréninku tvrdý dopad
Místo tvrdého tréninku tvrdý dopad
Měl to být další normální tréninkový den. Rutina. Tým Luna Rossa Prada Pirelli se chystal ve vodách u Cagliari pilovat manévry na cvičné lodi LEQ12. Ale instalace stěžně tak úplně nedopadla. Zato stěžeň ano. Jeřábníkovi se manévr vymkl z kontroly a uvolněný stěžeň narazil do lodi a spadl na přístavní molo.