Začátek podzimu na jadranském pobřeží Itálie (1. díl)
Opomíjenou částí Jadranu je východní pobřeží Itálie. Na západ Jadranu jsme se vydali na přelomu září a října.
Pobřeží Itálie se nachází pouze několik desítek mil od Istrie nebo Dalmácie, ale nemá toho s nimi moc společného. Původním naším plánem byla ambiciózní plavba Monfalcone – Gargano – Brindisi – Korfu – Split, kterou jsme ale nakonec značně zredukovali na Monfalcone – Gargano – Vis – Vodice. Hlavním důvodem k redukci bylo počasí a s ním jedno chybné rozhodnutí.
Začali jsme v maríně Lepanto u Monfalcone, kam jsme naši loď, Seascape 27 (dnes Beneteau First 27) „Joyous“ dopravili po silnici. Pokud se rozhodnete do těchto míst vypravit, najdete zde mnoho marín a dalších míst k vyvázání nebo kotvení. Vedle zmíněné maríny Lepanto marínu Hannibal (obě u Monfalcone), městský přístav v Duinu, starou a novou marínu Sistiana, marínu Grignano vedle Miramaru, marínu a nábřeží v Terstu a v jihozápadní časti zálivu maríny a kanály v Gradu. Okolí Monfalcone je protkáno kanály, ve kterých se nachází spousta malých přístavišť, mol a marín, ale zde již můžete být omezeni hloubkou.
Obecně je třeba počítat s tím, že v severním Jadranu může příliv dosahovat v kombinaci s meteorologickými jevy přes metr a při uvážení malých hloubek nejsou všechna místa vždy přístupná. Do většiny přístavů jsou vjezdy pečlivě vyznačeny kůly. Místy, hlavně při křížení vyznačených drah, může být situace nepřehledná. Kůly jsou označeny červenou a zelenou barvou, ale ne vždy je barva rozpoznatelná. Za tmy jsou někdy kůly označeny zelenými a červenými odrazkami, ale nikdy nenesou světla. Důkladná příprava a dobré mapové podklady jsou nezbytné. Na druhou stranu nezpůsobí nasednutí na dno žádnou katastrofu, neboť se téměř všude jedná o písek a/nebo bahno.
Zde bych zmínil fakt, že zřejmě neexistuje anglicky psaný pilot pro tuto oblast a asi nejlepším zdrojem informací je „Hafenfűhrer Adria Italien“ Alexe Kramera. Za zmínku stojí ještě „Lagunen von Venedig bis Grado“ Heinricha Breidenbacha.
Chcete-li pobyt zde spojit i s trochou poznávání, za návštěvu stojí Terst, Duino, Miramare a můj naprostý favorit, městečko Grado. Zde si můžete vybrat mezi marínou se vším komfortem včetně bazénu, městskými kanály (na lodi se dostanete prakticky až na náměstí v centru historické části), anebo se můžete vydat do rozsáhlé laguny.
Monfalcone není příliš atraktivní. Leží ve velké průmyslové zóně a ani jeho centrum není přitažlivé. Jedinou zajímavostí je, že zde žijí převážně Indové pracující ve zdejším leteckém, lodním, papírenském a bůhvíjakém průmyslu.
3810
Související články
Místo tvrdého tréninku tvrdý dopad
Místo tvrdého tréninku tvrdý dopad
Měl to být další normální tréninkový den. Rutina. Tým Luna Rossa Prada Pirelli se chystal ve vodách u Cagliari pilovat manévry na cvičné lodi LEQ12. Ale instalace stěžně tak úplně nedopadla. Zato stěžeň ano. Jeřábníkovi se manévr vymkl z kontroly a uvolněný stěžeň narazil do lodi a spadl na přístavní molo.
Příprava na světový šampionát
Příprava na světový šampionát
Naše týmy se již připravují na světový šampionát ORC v Šibeniku. Jedním z nich je i Giulia pod vedením Johana Hirnšala. Poslal nám zprávu ze začátku přípravy.