Zablokované kormidlo
Vplouváte do maríny. Posádka pobíhá po palubě, chystá fendry, vyvazovací lána a háček. Vy máte přečtenou situaci, víte, odkud fouká vítr, kam bude loď snášet, které lano je návětrné a jak celý manévr provedete.
Soustředíte se na okolí, loď vedete po citu a koukáte dozadu, kam loď směřuje. Najednou vám v ruce ztuhne kormidlo. Snažíte se zabrat, ale nic, nejde s ním hnout. Něco je špatně. Kormidlo se zablokovalo, nejde s ním otáčet a loď začíná plout někam, kam nejspíš nechcete. Kdo to někdy zažil, ví, jak je to nepříjemný pocit. Paradoxně se většinou nejedná o závažný technický problém typu spadlého řetězu, uvolněné kladky nebo kvadrantu.
Zní to skoro až úsměvně, ale často se totiž stane, že si omylem zapneme autopilota. Jeho ovládání totiž někdy bývá umístěno na nevhodném místě. Jak kolem kormidla pobíhá posádka s fendry, protahuje se mezi konstrukcí bimini a kormidelním kolem, může se stát, že omylem šlápne na tlačítko „engage“ a autopilot se aktivuje. Často si ho omylem může aktivovat i sám kormidelník. Proto je dobré, si někde v hlavě tuto informaci uložit. Pokud se to někdy za plavby přihodí, pamatujte na to jako na první pokus o řešení problému, který by měl automaticky naskočit. Může se samozřejmě stát, že se jedná o závažnější problém, ale za pokus a kontrolu to stojí vždy.
Záleží tedy většinou na tom, kde se ovládání autopilota nachází. Pokud je umístěno někde, kde nechtěná aktivace hrozí, je třeba si to více hlídat. Je-li umístěno vedle navigačního plotteru na stojánku nad kormidlem, riziko nechtěné aktivace to značně snižuje.
1212
Související články
Proč zvláštní kormidla na Charal 2?
Proč zvláštní kormidla na Charal 2?
Srovnáte-li novou jachtu IMOCA Charal 2 s ostatními jachtami třídy, musíte si všimnout ohromného rozdílu v pozici a tvaru kormidel. Dvojice kormidel na jachtě Charal 2 je v podstatě ve středu zádi a kormidla jsou velmi dlouhá a úzká.
Další potíže na Hugo Boss
Další potíže na Hugo Boss
Alex Thomson na Hugo Boss bojuje dalšími problémy a propadá se ve startovním poli. Že se něco děje bylo znatelné už večer, kdy rychlost Hugo Boss byla ve srovnání se soupeři poloviční.
Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Jaká další technická zlepšení umožní novým lodím IMOCA útočit na hranici 60 dnů při plavbě kolem světa? Dnes se podíváme na nezbytného autopilota, chráněný kokpit a únavu závodníků.