Vyvazujete se při kotvení na břeh?
V přeplněných letních zátokách se často stává, že jachty stojí vyvázané zádí na břeh. Asi jste to již zažili. Jaký je váš postup při tomto kotvení?
Často je vidět, že do zátoky přijede loď, zakotví, najede ke břehu, vysadí do člunu muže s lanem a začne přetahovaná. Lano se na člunu zamotává. S provazem ve vodě, který brzdí, se dinghy moc nehýbe z místa, na břehu je pak těžké najít bod, na který je možné lano vyvázat. Pokud přitom fouká i jen slabý vítr, má méně zkušený kormidelník celou dobu plné ruce práce, aby jachtu udržel na místě.
Jistě se vám to už stalo.
Co zkusit opačný postup
Připlujeme do zátoky. Obhlédneme dno, abychom našli místo, kde bude kotva nejspíše držet (bez řas). Potom naložíme lano na dinghy a vyšleme na břeh vyvazovače lana. Odpluje s celým lanem. Loď ještě není zakotvená, proto nemusí spěchat. Na břehu má dost času na nalezení pevného bodu na vyvázání.
Následně uváže konec lana a jeho zbytek si hodí zpět do dinghy. Kormidelník na jachtě vidí, že lano je připravené a může začít kotvit. Jachta vypustí kotvu a zacouvá k vyvazovači na dinghy, který je připraven dále od břehu. Stačí rychle převzít podávané lano, hodit ho na vazák a je hotovo. Vše bylo rychlé, bez stresu a bez nutnosti dlouhého manévrování na místě s vypuštěnou kotvou.
Je to stejné a přeci jiné. Podobné tipy najdete v knize Přístavní manévry.
10640
Související články
Jak vypadala včerejší cesta do Chorvatska
Jak vypadala včerejší cesta do Chorvatska
To nejsou záběry z únorové D1 na Vysočině, ale chorvatská A1 jen pár kilometrů před sjezdem k moři včera odpoledne. Sníh jen necelých 500 metrů nad mořem.