Výhoda a nevýhoda vyváženého kormidla
Couváte-li s nevyváženým kormidlem, máte strach, že vám chce kormidelní kolo zlámat ruce. Ale i vyvážené kormidlo má svá negativa.
Co je vyvážené a nevyvážené kormidlo?
Začneme kormidlem nevyváženým. Osa otáčení kormidla je na jeho náběžné hraně. Chceme-li kormidlo vychýlit, musíme napřít dost síly, abychom kormidlo vychýlili přes odpor vody.
Kormidlo vyvážené má osu otáčení až za náběžnou hranou. Více, či méně daleko. To snižuje sílu potřebnou k vychýlení kormidla.
Výhody a nevýhody
Výhodou nevyváženého kormidla zavěšeného na skegu (pevná ostruha před kormidlem) je, že je velmi dobře chráněno před poškozením. Tuto výhodu si uvědomují především ti, kteří se vydávají na dlouhé plavby. Vyžadují spolehlivost...
Výhody vyváženého kormidla jsou v tomto ohledu zřejmé. Méně síly nutné k vedení lodě. I když…Přílišná vyváženost může mít i negativa. Záleží na použití.
Autopilot
Začneme vedením lodě autopilotem. Ať se to někomu líbí, nebo nelíbí, většinu času dnes jachty vede autopilot. Menší namáhání znamená pro autopilota menší spotřebu. A to se počítá. Především při delších plavbách. Kormidlo, ve kterém je minimální tlak je pro autopilota a akumulátory na palubě požehnáním.
Kormidelník za kormidlem
Platí to i pro kormidelníka za kormidlem? Ne tak docela. Plul jsem na jachtě, která měla hodně vyvážené kormidlo a na kormidelním kole nebyl cítit téměř žádný tlak. Výsledkem bylo, že nebylo snadné jachtu udržet na kurzu. Určitý tlak na kormidle je pro ruku kormidelníka výhodný, protože se může do kormidla „opřít“. Pak se mu lépe drží kurz. Síly nesmí být příliš, samozřejmě, ale mírná síla na kormidle je pro ruku kormidelníka výhodou.
535
Související články
Proč zvláštní kormidla na Charal 2?
Proč zvláštní kormidla na Charal 2?
Srovnáte-li novou jachtu IMOCA Charal 2 s ostatními jachtami třídy, musíte si všimnout ohromného rozdílu v pozici a tvaru kormidel. Dvojice kormidel na jachtě Charal 2 je v podstatě ve středu zádi a kormidla jsou velmi dlouhá a úzká.
Další potíže na Hugo Boss
Další potíže na Hugo Boss
Alex Thomson na Hugo Boss bojuje dalšími problémy a propadá se ve startovním poli. Že se něco děje bylo znatelné už večer, kdy rychlost Hugo Boss byla ve srovnání se soupeři poloviční.
Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Jaká další technická zlepšení umožní novým lodím IMOCA útočit na hranici 60 dnů při plavbě kolem světa? Dnes se podíváme na nezbytného autopilota, chráněný kokpit a únavu závodníků.