Vyhnout se bouři
		
		
	Včera se flotila jachet The Ocean Race snažila plavbou na jih vymanit z bezvětří hřebenu vysokého tlaku vzduchu, dnes všechny lodě prchají na sever, aby se dostaly ze spárů první silné bouře Jižního oceánu, která prochází jižně od nich.
Včera hledaly silnější vítr, dnes hledají slabší. Moderní lodě dokážou být rychlé i ve slabším větru a rozhodně jim svědčí klidnější moře. V místech, kde nyní plují, by se výška vln měla pohybovat kolem 4 metrů, blíže u středu bouře by to mělo být až 7 metrů. Dnes. Zítra bude vítr sílit v poryvech až k 70 uzlům a vlny vyrostou na 11 metrů. To jsou důvody, proč mířit na sever.
Rychlost nabízí volbu
Jachty IMOCA se dnes pohybují rychlostmi kolem 20 uzlů. Nejsou sice tak rychlé, jako meteorologické systémy v Jižním oceánu, ale jejich rychlost není vůči systémům bezvýznamná. Díky tomu si mohou vybírat. Předpověď dá včasné avízo a navigátor zvolí, kterou částí tlakové níže proplují. Nefunguje to sice vždy, ale mnohdy ano. Čím jsou jachty rychlejší, tím víc si mohou s počasím hrát. Podívejte se na Ultime trimarany. Francis Joyon na IDEC Sport například dokázal v jediném meteorologickém systému plout od Jižní Ameriky až k Austrálii.
Něco jiného jsou lodě pomalé. Jako například ty, které se účastní Golden Globe Race. Ty si nehrají s počasím. Počasí si hraje s nimi. Sólovému jachtaři uvnitř nezbývá než doufat, že všechny ty hry budou mít dobrý konec.
Co bude dál
 Dnes tedy flotila míří na severovýchod. Úmyslem je nechat projít nejhorší část níže jižně od lodí. Za níží od severu začne mohutnět tlaková výše a hřeben vysokého tlaku vzduchu bude vybíhat na jih. Dostane-li se někdo východně od hřebenu ještě dříve, než zmohutní, může získat velký náskok.
Holcim – PRB
Na čele pluje s náskokem celkově vedoucí Holcim – PRB Kevina Escoffiera. Na druhou GUYOT má náskok skoro 40 mil. Navíc pluje o pár stupňů více po větru. Nejen GUYOT, ale i ostatní jachty plují ostřeji než Escoffier se svým mužstvem a ženstvem.
Na druhém místě pluje GUYOT. Třetí 11th Hour Racing ztrácí 100 mil. Tým Malizia dělá to, co Boris Herrmann vždy. Pluje konzervativně. V tuto chvíli to znamená nejdále na severu. Poslední je se ztrátou 120 mil Biotherm, která se vracela k opravám do Kapského města.
Polohu lodí najdete zde.
 
		
		
	
	
	
			
	
	
		
						
		
	
	
		1028
		
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	Související články
	Za 5 dnů největší letošní závod s naší účastí
	
	
	
	Za 5 dnů největší letošní závod s naší účastí
	Za 5 dnů startuje transatlantický doublehanded závod Transat Cafe L´Or.Milan Koláček, Pierre Brasseur a 74 lodí na startu. Class40, Ocean Fifty, IMOCA i nejrychlejší offshore lodě na světě 32 metry dlouhé trimarany Ultim. Největší letošní závod přes oceán. S naší účastí.
 
	Charlie Dalin při Vendée bojoval s rakovinou
	
	
	
	Charlie Dalin při Vendée bojoval s rakovinou
	Vítěz poslední Vendéé Globe Charlie Dalin nebojoval při závodu kolem světa jen se svými soupeři, ale také s rakovinou. Navzdory nutnosti pravidelné medikace a bolestem dokázal zvítězit.
 
	Jury přiznává Holcim-PRB nápravu za kolizi v Kielu
	
	
	
	Jury přiznává Holcim-PRB nápravu za kolizi v Kielu
	Krátce po startu první etapy závodu The Ocean Race došlo ke kolizi Holcim-PRB a Allagrande Mapei Racing. Obě lodě byly vážně poškozeny a byly nuceny etapu vzdát. Jak dopadly protesty?