Výborný Banque Populaire a start v nedohlednu
Trimaran Banque Populaire letí k jihozápadu rychlostí 35,5 uzlu. Náskok na druhý Maxi Edmond de Rothschild se natáhl ještě více, než jsme včera předpokládali¨. Nyní je 63 míle, ale všichni ostatní jsou od trasy vedoucího stroje východně.
Další překážkou, která v závodu Transat Jacques Vabre znovu zamíchá kartami, budou rovníkové tišiny. Dá se předpokládat, že týmy na čele využijí obvyklou bránu na jižní polokouli, která se nachází mezi 28°a 29°západní délky. Čím dále na západ, tím jsou tišiny užší a méně aktivní. Na druhou stranu ale posun na západ znamená ostřejší a tedy pomalejší úhel větru v jihovýchodním pasátu. Je tedy třeba hledat kompromis a tím obvykle bývá 28 – 29°.
S přibližujícími tišinami bude jižně od Kapverd vítr slábnout. To by znamenalo, že by bylo výhodnější mírně vyostřit. Proto každá míle dále na západě znamená výhodu. V tomto konkrétním případu výhodu pro Banque Populaire. Uvidíme, jestli bude muset dvojice Maxi Edmond de Rothschild a SVR Lazartigue ještě halzovat k západu, nebo stávající kurz bude stačit. Halza by znamenala další ztrátu.
Znovu připomínám, že Banque Populaire s Madeirou ze západu byl vynikající.
IMOCA
A jak je to s restartem zbytku startovního pole? Nedělní možnost startu pro lodě IMOCA se zavřela. Pořadatelé zde musí brát v úvahu i krátký interval, kdy je přístavní bazén Paula Vatina v Le Havre, ve kterém stojí lodě IMOCA, otevřený. Další krátké okno se jeví v úterý brzy po ránu.
Jen stručně se ještě vrátíme k přechodu bouře Ciarán. V uzavřeném přístavním bazénu Paula Vatina zvedl vítr vlny vysoké 80 cm. A hladina při přílivu vystoupala o 110 cm nad předpokládanou výšku.
Class 40 a Multi Fifty
Také tyto dvě flotily přečkaly v Lorientu přechod bouře bez poškození. Nyní se týmy připravují na další bouři, která má přijít v sobotu. Do pondělí se rozhodně startovat nebude.
Co se týče trasy závodu, mluví se o tom, že by všechny tři třídy, které ještě neodstartovaly, zamířili po startu rovnou do cíle na Martiniku.
Polohu lodí najdete zde.
456
Související články
Bezvětří, rekord, bezvětří
Bezvětří, rekord, bezvětří
Letošní Vendée Globe je zatím zajímavá, ale pomalá (až na již druhý 24h rekord). Místo pasátu 3 dny bez větru, následoval krátký pasát a dnes už rovníkové tišiny. Rekord na rovník Alexe Thomsona z roku 2016 má hodnotu 9 dnů a 7 hodin. Dnes je to už přes 10 dnů a na rovník téměř 400 mil.
Jak opravit neopravitelné
Jak opravit neopravitelné
Louis Burton je bojovník. To se o něm ví. Tentokrát se ale pouští do něčeho, co je z laického pohledu nemožné. Jen si to představte, loď se vám láme v půlce, vy to opravíte jako zlomenou nohu od stolu a pokračujete v závodě kolem světa. A nejste přitom před cílem. Jen nedlouho po startu...
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit.