Výborný Banque Populaire a start v nedohlednu
Trimaran Banque Populaire letí k jihozápadu rychlostí 35,5 uzlu. Náskok na druhý Maxi Edmond de Rothschild se natáhl ještě více, než jsme včera předpokládali¨. Nyní je 63 míle, ale všichni ostatní jsou od trasy vedoucího stroje východně.
Další překážkou, která v závodu Transat Jacques Vabre znovu zamíchá kartami, budou rovníkové tišiny. Dá se předpokládat, že týmy na čele využijí obvyklou bránu na jižní polokouli, která se nachází mezi 28°a 29°západní délky. Čím dále na západ, tím jsou tišiny užší a méně aktivní. Na druhou stranu ale posun na západ znamená ostřejší a tedy pomalejší úhel větru v jihovýchodním pasátu. Je tedy třeba hledat kompromis a tím obvykle bývá 28 – 29°.
S přibližujícími tišinami bude jižně od Kapverd vítr slábnout. To by znamenalo, že by bylo výhodnější mírně vyostřit. Proto každá míle dále na západě znamená výhodu. V tomto konkrétním případu výhodu pro Banque Populaire. Uvidíme, jestli bude muset dvojice Maxi Edmond de Rothschild a SVR Lazartigue ještě halzovat k západu, nebo stávající kurz bude stačit. Halza by znamenala další ztrátu.
Znovu připomínám, že Banque Populaire s Madeirou ze západu byl vynikající.
IMOCA
A jak je to s restartem zbytku startovního pole? Nedělní možnost startu pro lodě IMOCA se zavřela. Pořadatelé zde musí brát v úvahu i krátký interval, kdy je přístavní bazén Paula Vatina v Le Havre, ve kterém stojí lodě IMOCA, otevřený. Další krátké okno se jeví v úterý brzy po ránu.
Jen stručně se ještě vrátíme k přechodu bouře Ciarán. V uzavřeném přístavním bazénu Paula Vatina zvedl vítr vlny vysoké 80 cm. A hladina při přílivu vystoupala o 110 cm nad předpokládanou výšku.
Class 40 a Multi Fifty
Také tyto dvě flotily přečkaly v Lorientu přechod bouře bez poškození. Nyní se týmy připravují na další bouři, která má přijít v sobotu. Do pondělí se rozhodně startovat nebude.
Co se týče trasy závodu, mluví se o tom, že by všechny tři třídy, které ještě neodstartovaly, zamířili po startu rovnou do cíle na Martiniku.
Polohu lodí najdete zde.
684
Související články
Milan Koláček, proč Class40?
Milan Koláček, proč Class40?
Offshore jachtař Milan Koláček startuje letos v třídě Class40. Vrcholem bude na podzim závod přes Atlantik známý jako Transat Jacqus Vabre. Co je Class40 a jaká je jachta, na které bude závodit?
Milan Koláček ve třídě Class40
Milan Koláček ve třídě Class40
Je to potvrzené! Milan Koláček bude letos startovat ve třídě Class40. Před sebou má celou řadu závodů, sólových i doublehanded. Závodit bude na jachtě Yelcho, design Lombard Lift V2. Vrcholem bude transatlantický závod Transat Café L´OR (dříve Transat Jacques Vabre).
Jen další krásná studie, nebo to máme brát vážně?
Jen další krásná studie, nebo to máme brát vážně?
Metis 45. Plně foilující pětačtyřicítka, která by měla mít rychlostní potenciál jachet IMOCA a byla by vyráběná sériově. Je to jen další hezký obrázek, který má k realizaci tak daleko, jako Rusko k demokracii, nebo je možné, že se tato mašina brzy objeví na vodě?