Vrchol podzimu začíná v neděli
V neděli startuje vrcholná regata letošního podzimu. Jde o doublehanded závod Transat Jacques Vabre. Na startu se sejde 60 lodí. 30 jachet třídy IMOCA, 27 Class 40 a 3 Multi 50. Na startu budou všechny nejmodernější foilující jachty IMOCA, včetně Alexe Thomsona a jeho Hugo Boss.
Tentokrát se na start nepostaví největší a nejrychlejší trimarany Ultime. Ty vystartují o týden později na svůj závod kolem Atlantiku.
Především pro týmy ve třídě IMOCA půjde o velmi důležitý závod, protože bude prvním sítem pro účast ve Vendée Globe příští rok. Proto se na start postaví všechny nové lodě, které byly tento a minulý rok spuštěny na vodu. Všechny jsou vybaveny mohutnými křídly a dá se očekávat, že za dobrých podmínek přes Atlantik poletí.
Jde o jachty Advens for Cybersecurity (Thomas Ruyant, Antoine Koch), Apivia (Charles Dalin, Yann Elies), Arkea – Paprec (Sebastien Simon, Vincent Riou), Charal (Jeremie Beyou, Christopher Pratt) a Hugo Boss (Alex Thomson, Neal McDonald).
Alex Thomson tipuje, že nejrychlejší jachty by se mohly dostat na hranici 10 dnů. Odvážné tvrzení, cíl je v Salvadoru da Bahia v Brazílii. Trasa závodu je dlouhá 4350 mil a vede přes rovníkové tišiny.
IMOCA
Ve třídě IMOCA bude nejspíše hlavním favoritem na vítězství dvojice Jeremie Beyou a Christopher Pratt. Jejich jachta Charal vyhrála Fastnet a má za sebou již více než rok od spuštění na vodu. Mouchy by měly být vychytány.
Mnozí vidí jako hlavní favority Alexe Thomsona Neala McDonalda na Hugo Boss. Pro revoluční jachtu je to první regata, první vážný test. Alex s Nealem jsou divočáci, ale prioritou pro ně bude dojet do cíle.
Na dalších nových lodích jsou méně známí skippeři Dalin, Simon, Ruyant, ale jména coskipperů Riou a Elies jsou dobře známá. Pokud jachty první velkou zkoušku vydrží, budou jistě bojovat na čele.
Ani starší jachty PRB, Banque Populaire a Initiatives-Coeur nebudou bez šance. Již jsou také vybaveny foily, jsou rychlé a hlavně pořádně otestované. A nakonec je tu ještě jeden černý kůň závodu. Jmenuje se 11th Hour Racing a sedlá ho dvojice Charlie Enright a Pascal Bidegorry. Jde o bývalou jachtu Hugo Boss, která byla druhá v poslední Vendée Globe. Enright a Bidegorry se znají z Volvo Ocean Race. Bidegorry byl navigátorem vítězného týmu Dongfeng. Enright vydupat ze země americký tým. A výš jen výš, tam on míří.
Class 40
V této třídě bude zajímavé sledovat nové jachty navržené Samem Manuardem a Davidem Raisonem. Závodní jachtu připomínají na zádi, příď se podobá lavoru, který někdo z boku připosrazil. Zvláštní tvary, které ale jedou. Alespoň v Classe Mini. Uvidíme, jak nový koncept bude fungovat ve větším.
Multi 50
Ve třídě Multi 50 jsou medaile pro všechny. Dříve to v této třídě bylo tak, že kdo dojel, vyhrál. Uvidíme, jestli se situace změnila.
Více o startovním poli najdete zde.
2591
Související články
Bezvětří, rekord, bezvětří
Bezvětří, rekord, bezvětří
Letošní Vendée Globe je zatím zajímavá, ale pomalá (až na již druhý 24h rekord). Místo pasátu 3 dny bez větru, následoval krátký pasát a dnes už rovníkové tišiny. Rekord na rovník Alexe Thomsona z roku 2016 má hodnotu 9 dnů a 7 hodin. Dnes je to už přes 10 dnů a na rovník téměř 400 mil.
Jak opravit neopravitelné
Jak opravit neopravitelné
Louis Burton je bojovník. To se o něm ví. Tentokrát se ale pouští do něčeho, co je z laického pohledu nemožné. Jen si to představte, loď se vám láme v půlce, vy to opravíte jako zlomenou nohu od stolu a pokračujete v závodě kolem světa. A nejste přitom před cílem. Jen nedlouho po startu...
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit.