Vrak? Jak ho poznat?
Poznáte na mapě všechny symboly, které značí vrak, nebo vraky? Není jen jeden a to může být pro mnohé matoucí. A zatímco některé vraky pro nás nijak nebezpečné nejsou, jiné mohou způsobit škody nemalé.
Od nebezpečných vraků je třeba se držet dál. Zažil jsem vrak na západním pobřeží řeckého ostrova Rhodos. Byl označen bójí izolovaného nebezpečí. Očekávali byste, že 100 metrů od bóje bude bezpečné plout. Když jsem najednou v křišťálově čisté vodě před sebou zahlédl stěnu, která sahala jen necelé 3 metry pod hladinu, nestihl jsem ani zareagovat. Naštěstí měla naše loď ponor jen 2 metry a bezpečně jsme propluli.
To jen jako odpověď na často kladenou otázku, jak daleko je možné plout od bóje izolovaného nebezpečí. Těžko určit. V zemích standardní námořní kultury blízko, na Balkáně daleko. Jinde na světě je to jedno, protože tam by ani bóji nedávali.
Ale vraťme se k vrakům. Pro mnohé je matoucí, že jsou v mapách označeny i vraky v hloubkách 50 metrů. Je to tím, že námořní mapy nejsou kreslené jen pro jachtaře. Taková informace je důležitá například pro rybáře.
Přehled symbolů, které značí vraky, najdete v obrázku. Je jich mnoho a mohou být zajímavé nejen z důvodu bezpečnosti plavby. Například takové potápění k vrakům je velmi vyhledávané.
13660
Související články
Jak vypadá záchrana vraku závodní jachty
Jak vypadá záchrana vraku závodní jachty
Nákladní loď a plachetnice se srazí a plachetnice je rozlomena vejpůl. Je třeba vrak odstranit. Jak taková záchrana probíhá? Svědectví z první ruky.
Čtyři měsíce a stále pluje
Čtyři měsíce a stále pluje
9. července se nejrychlejší Class 40 Acrobatica srazila na severním Atlantiku s liberijským tankerem Silver Ray. Vrak závodní lodě stále pluje.
Smrtonosný víkend v La Manche
Smrtonosný víkend v La Manche
V uplynulém víkendu došlo během dvou různých závodů přes kanál La Manche ke dvěma vážným situacím, kdy posádky hlásily „muž přes palubu“. V jednom případě byla potvrzena smrt trosečníka, v druhém bylo zastaveno pátrání, což znamená rovněž takřka jistý ortel.