Víte, jak správně kormidlovat?
Mnozí jachtaři mají, především na začátku své kariéry, problémy se správným kormidlováním lodě. Co dělat, aby jachta nekličkovala zprava doleva jak pronásledovaný zajíc?
Řešení je velmi jednoduché. Nejprve se ale podíváme, proč k tomu dochází. U automobilu zatočíte volantem a vůz vás ihned poslechne. U jachty to tak není. Vždy je třeba počítat s určitým zpožděním. Větším či menším, podle typu jachty. S tím musíte počítat.
Špatný příklad
Kormidelník-nováček se snaží plout rovně. Jachta uhne z kurzu vpravo. Kormidelník pootočí kormidlem doleva, aby výchylku srovnal. Je to mladý a netrpělivý janek. Zdá se mu, že se nic neděje, proto otočí kormidlo doleva ještě více. Přitom již po kormidelním kole rukama přehmatává.
Jachta konečně reaguje a rychle se stáčí zpět na kurz. Ve chvíli, kdy je příď na kurzu, chce kormidelník srovnat směr. Stočí kormidlo zpět.
Jsme znovu na začátku. Nejprve srovná kormidlo mírně tam, kde si myslí, že je střed, ale jachta stále směřuje opačným směrem, tedy doleva. Nyní janek zase zaručkuje po kormidle, stočí ho prudce vpravo a loď se začne konečně stáčet na kurz. Na kurzu se ale nezastaví a přidá do vlnovky za zádí další oblouk.
Jachta létá od čerta k ďáblu jak vozy Formule 1 při zahřívání pneumatik. Co s tím?
Jde to jednoduše
K nápravě se stačí držet dvou rad. Tou první je trpělivost. Dejte jachtě čas zareagovat na pokyny kormidla. Druhá rada zní: Nepřehmatávat na kormidle.
Trpělivost
Pohyb lodi má vůči pohybu kormidla určité zpoždění. Pootočíte-li kormidlem, musíte chvíli počkat, než dojde k reakci lodě. Naučte se rozpoznávat již tendence jachty ke změně kurzu, nikoli až změnu, a uvidíte, jak se za kormidlem zlepšíte.
Nepřehmatávat
Druhá rada zněla nepřehmatávat rukama na kormidle. Jen dokud máte jednu ruku pevně na kormidle, víte, kde je třeba mít kormidlo, aby jachta plula rovně (Platí to u méně zkušených.Zkušení to poznají na tlaku na kormidle). Pokud mi na to odpovíte, že máte na středu kormidla značku, přebiji vaše eso trumfem. Při plavbě na plachty obvykle nebývá kormidlo na středu. Je více či méně vychýlené. Značka tedy neříká nic.
Jednu ruku mám tedy pevně na kormidle a pohybuji kormidlem tak, abych nemusel měnit polohu ruky. Díky tomu vždy vím, kam se kormidlem vrátit, aby jachta jela rovně.
Budete-li se řídit těmito radami, brzy zjistíte, že kormidlem stačí čeřit vodu mnohem méně, než jste si zpočátku mysleli.
14593
Související články
Proč zvláštní kormidla na Charal 2?
Proč zvláštní kormidla na Charal 2?
Srovnáte-li novou jachtu IMOCA Charal 2 s ostatními jachtami třídy, musíte si všimnout ohromného rozdílu v pozici a tvaru kormidel. Dvojice kormidel na jachtě Charal 2 je v podstatě ve středu zádi a kormidla jsou velmi dlouhá a úzká.
Chcete se učit od nejlepších?
Chcete se učit od nejlepších?
Chcete-li zlepšit své jachtařské dovednosti pod vedením našeho nejlepšího sólového jachtaře, máte jedinečnou šanci. Třídenní kurzy na Maltě na nové závodní jachtě JPK 1030.
Jak vypadala včerejší cesta do Chorvatska
Jak vypadala včerejší cesta do Chorvatska
To nejsou záběry z únorové D1 na Vysočině, ale chorvatská A1 jen pár kilometrů před sjezdem k moři včera odpoledne. Sníh jen necelých 500 metrů nad mořem.