Velmi zajímavá čísla pro katamarany
Kýl nebo daggerboard na katamaranu? Co by byla vaše volba? Proč byste dali přednost jednomu, či druhému? A nejsou vaše závěry chybné?
Loděnice Balance Catamarans si nechala udělat od britské Wolfson Unit výpočty, které měly dát jasnou odpověď na otázku, jaké jsou rozdíly ve výkonu stejného katamaranu, který je jednou vybaven daggerboardy a podruhé krátkými pevnými kýly. Úryvky ze zajímavého článku zveřejněného v Boating NZ vám dále zprostředkováváme.
Začneme malým vysvětlením Balance Catamarans produkuje lehké katamarány vyráběné na zakázku. Jsou lehčí a mají užší trupy, než najdete u sériové produkce. Výpočty se dělaly pro Balance 526. Tento šestnáctimetrový katamaran má výtlak jen 12 200 kg. Například podobně dlouhý Lagoon je o 10 tun těžší!!!
Balance dává na výběr mezi výkonnými laminátovými kýly na spodku trupů, nebo zasouvacími daggerboardy. Otázka rozdílné výkonnosti byla ve vzduchu, proto byly uskutečněny již zmíněné výpočty. Aby byly výpočty snazší, je proti verzi s pevnými kýly postavena verze s naplno vysunutými daggerboardy.
Nejprve výhody a nevýhody
Výhody pevných kýlů
- nemají pohyblivé části, jednodušší a spolehlivější
- při najetí na mělčinu odnesou náraz kýly, které jsou snadno opravitelné
- výhody pevných kýlů se projeví při ukládání lodě na souši a při nasednutí na dno při odlivu
- jsou levnější na výrobu
- v centrální části trupů je více místa
- kýly dodají katamaranu objem a tedy plovatelnost
- daggerboardy jsou obvykle těžší (v našem případě celkem o cca 50 kg)
- nedobře navržené daggerboardy mohou za plavby vibrovat a vydávat nepříjemné zvuky
Výhody daggerboardů
- katamarány s daggerboardy lépe stoupají a jsou méně snášeny větrem
- ponor katamaranů s daggerboardy je menší. Nejnižším bodem je obvykle kormidlo. Některé katamarány ze sériové produkce mají sice extrémně mělké kýly, to se ale negativně projevuje na výkonech při plavbě proti větru
- při vytažených daggerboardech při plavbě po větru je smáčená plocha menší a plavba rychlejší
- katamarány s daggerboardy jsou na většině kurzů a za většiny větrných podmínek rychlejší
- kýly podobně výkonné jako daggerboardy mají mnohem větší smáčenou plochu (4x)
- zachází-li se s daggerboardy správně, mohou být na rozbouřeném moři prevencí před překlopením katamaranu, protože při velkých zalamujících se vlnách mohou splout bokem
- prodejní cena starších katamaranů s daggerboardy bývá mírně vyšší. Důvodem je menší produkce těchto lodí
Srovnávací tabulky
Stoupačka
|
Rychlost lodě
|
Rychlost lodě
|
Snos větrem
|
Snos větrem
|
|
S kýly
|
S daggerboardy
|
S kýly
|
S daggerboardy
|
Vítr 5 uzlů
|
2,67
|
4,32
|
7,41
|
5,27
|
Vítr 10 uzlů
|
5,67
|
7,74
|
6,65
|
4,82
|
Vítr 16 uzlů
|
8,17
|
8,68
|
5,37
|
4,09
|
Předobok
|
Rychlost lodě
|
Rychlost lodě
|
Snos větrem
|
Snos větrem
|
|
S kýly
|
S daggerboardy
|
S kýly
|
S daggerboardy
|
Vítr 5 uzlů
|
4,70
|
5,45
|
4,27
|
3,62
|
Vítr 10 uzlů
|
8,66
|
9,18
|
4,23
|
3,41
|
Vítr 16 uzlů
|
10,48
|
10,43
|
3,50
|
2,86
|
Bočák
|
Rychlost lodě
|
Rychlost lodě
|
Snos větrem
|
Snos větrem
|
|
S kýly
|
S daggerboardy
|
S kýly
|
S daggerboardy
|
Vítr 5 uzlů
|
5,99
|
6,31
|
2,77
|
2,51
|
Vítr 10 uzlů
|
10,49
|
10,64
|
2,45
|
1,95
|
Vítr 16 uzlů
|
14,05
|
13,51
|
1,53
|
1,47
|
Zadobok
|
Rychlost lodě
|
Rychlost lodě
|
Snos větrem
|
Snos větrem
|
|
S kýly
|
S daggerboardy
|
S kýly
|
S daggerboardy
|
Vítr 5 uzlů
|
4,86
|
4,96
|
0.94
|
0,92
|
Vítr 10 uzlů
|
8,88
|
9,03
|
0,90
|
0,88
|
Vítr 16 uzlů
|
13,81
|
14,09
|
0,70
|
0,68
|
Jde o zajímavá čísla. Některé nesrovnalosti v posledních dvou tabulkách jsou zřejmě dány tím, že katamaran s daggerboardy je má při výpočtech stále naplno vysunuté.
6216
Související články
Kolik mil upluje plachetnice za den?
Kolik mil upluje plachetnice za den?
Kolik mil je možné uplout na plachetnici za den? Kde jsou rekordy? Někdo upluje 100 mil. Jiný 150. Méně již je těch, kteří překonali hranici 200 mil. To ale stále nejsou rekordy! Ty jsou někde jinde. Mnohem a mnohem dále. Kam až je možné za den doplout?
Závodní katamaran v troskách
Závodní katamaran v troskách
Překlopený katamaran CMA Île-de-France, který se účastnil Route du Rhum, byl před 3 dny nalezen na pláži nedaleko Lorientu. Bohužel ve stavu, který vylučoval záchranu.
Nejrychlejší plavba kolem světa, kde je hranice?
Nejrychlejší plavba kolem světa, kde je hranice?
Kolik času byste potřebovali k tomu, abyste nejrychleji obepluli svět? Na plachetnici! Letos na podzim to bude aktuální otázka. Na cestu za největším z rekordů se vydají na podzim hned dva týmy. Kde jsou lidské hranice na této trati?