Uzavřená cesta na východ
Situace na čele Vendée Globe se dramatizuje. Cestu na východ k mysu Horn blokuje tlaková výše a na čele dojde k výrazné kompresi. Kdo vypadne z osudí náhody jako první a ujede svým soupeřům?
Na čele závodu pluje Yannick Bestaven. Náskok na druhé a třetí místo je 90 a 170 mil respektive. Vše se ale může v nejbližších dnech výrazně zamotat.
Nespolehlivá cesta k východu
Čelo závodu se pohybuje mezi středem tlakové výše a hranicí AEZ. Střed výše se ale bude pohybovat na jihovýchod a další cestu na východ zablokuje. Otázkou je, co se bude dít dále. Vedoucí Bestaven má malou šanci, že by se mu podařilo protáhnout mezi středem výše a AEZ k východu. Pokud by k tomu došlo, získal by na soupeře náskok ve stovkách mil.
Dvojice za Bestavenem, tedy Charlie Dalin a Thomas Ruyant se zřejmě pokusí dostat severně od středu výše. Do místa s alespoň nějakým větrem. To bude znamenat zdržení a následně stoupačku v jihovýchodním větru. Jednoduše řečeno, ztrátu na vedoucího Bestavena, pokud by se mu podařilo projet.
Situace je o to více zamotaná, že předpovědi v Jižním oceánu nejsou příliš akurátní. Protože jim zde chybí pozorování. Co se může zdát nemožné, může být proveditelné. Na druhou stranu jasná volba se již zítra může stát cestou do pekla. Kdo je první, nemá z koho se poučit.
Sjede se startovní pole?
King Jean královna Astrid
Vedoucí Bestaven má 300 mil náskok na čtvrtého Herrmanna, kterého pronásleduje Jean Le Cam. Bastaven s Dalinem jsou jižně od středu výše, Ruyant, míří do středu a severně od něj. Na cestě na sever je i Herrmann s Le Camem. Čtveřice Dutruex, Seguin, Joschke a Pedote zatím čeká, jak se situace vyvine a nechává si otevřené obě možnosti.
Lodě na 12. a 13. místě již mají ztrátu 1000 mil. Navíc se vlečou ve hřebenu tlakové výše. Zezadu na ně dotírá Armel Tripon. Na 13. příčku ztrácí 350 mil, ale letí před frontou dvojnásobnou rychlostí.
Armel se od začátku závodu stále dotahuje na nejrychlejší. Je jediným z hloubi pole, kdo je rychlejší než vedoucí trio. Jeho ztráta byla 1800 mil, nyní je na 1400 mílích. A zatímco vedoucí jachty bojují s nedostatkem větru, Armel my na vítr štěstí. Je otázkou, kolik se mu podaří stáhnout v následujícím týdnu. Je to i jedna z otázek, na kterou bude odpovídat zítra během přednášky Milan Koláček. Podaří se Armelovi dostat do první desítky?
Velké potíže Sebastiena Destremau
Na čele se bojuje o pořadí, na opačném konci startovního pole o dojetí. Seb Destremau má vážné potíže s kýlem a s autokormidlem. Navzdory všemožným pokusům a konzultaci s týmem to vypadá s autopilotem špatně. Sólový jachtař se bez něj neobejde a Destremau mluví i o možnosti odstoupení. Ani jeden z jeho autopilotů nepracuje, jak by měl a nechtěné halzy jsou na podobné lodi vždy bolavé. V Jižním oceánu dvojnásob…Seb pluje msěrem k Austrálii. Pokusí se ještě o opravu, ale je možné, že se to nepodaří.
Více o Vendée Globe se dozvíte na zítřejší přednášce.
Polohu lodí najdete zde.
2946
Související články
Kdo naskočí do rychlíku?
Kdo naskočí do rychlíku?
Ve Vendée Globe důležitý okamžik pro favority. Nyní se hraje o to, kdo stihne naskočit do rozjetého vlaku, který bez zastávky míří k mysu Dobré naděje. Kdo naskočí, zmizí soupeřům, kterým se to nepodaří. Ztráta zde už nemusí být dohnatelná.
Bezvětří, rekord, bezvětří
Bezvětří, rekord, bezvětří
Letošní Vendée Globe je zatím zajímavá, ale pomalá (až na již druhý 24h rekord). Místo pasátu 3 dny bez větru, následoval krátký pasát a dnes už rovníkové tišiny. Rekord na rovník Alexe Thomsona z roku 2016 má hodnotu 9 dnů a 7 hodin. Dnes je to už přes 10 dnů a na rovník téměř 400 mil.
Jak opravit neopravitelné
Jak opravit neopravitelné
Louis Burton je bojovník. To se o něm ví. Tentokrát se ale pouští do něčeho, co je z laického pohledu nemožné. Jen si to představte, loď se vám láme v půlce, vy to opravíte jako zlomenou nohu od stolu a pokračujete v závodě kolem světa. A nejste přitom před cílem. Jen nedlouho po startu...