Utržená kotva (2. díl)
Minulé úterý jsme zveřejnili článek o utržené kotvě v bouřce v zátoce Vinišće. Nyní svědectví od posádky, která byla neopatrným zakotvením poškozena.
Dobrý den,
Jsem kapitán tzv. nedobrovolně “partnerského katamaránu” z Vinišče. Dovoluji si poslat fakta k vašemu článku utržená kotva.
Klidný krásný podvečer byl přerušen, když se ovlajkované lodě českých kapitánů přiřítily na zátoku z bujarým řevem a čurajícími posádkami z lodi. Krátce (10 m ) zahrčely kotvy a hurá s dalším řevem do hospody.
Jako Čech jsem se styděl a chlapi z posádky mne intenzivně přemlouvali ať z Viniště překotvíme jinam, protože romantika totálně skončila.
Měli jsme náš Lagoon pevně zakotvený na hloubce 12 m na 35 m řetězu. Vyrazili jsme na břeh na vyhlídku ke kostelu, na palubě zůstal profesionální lodník a ještě manželka.
Po setmění přišly poryvy - a prázdné jachty bez posádek se “rozjely”. Kdo by to čekal loď 46 ft. s 10 m řetězu - že?
Jedna nás minula a se štěstím si ji posádka odchytla někde kousek od břehu.
Druhá nás však trefila a kotvou zůstala zachycena na našem kotevním řetězu.
Naskočili jsme se synem do našeho RIBu, bleskově dojeli pomoci k lodím, ale v 70km/h větru už kotevní řetěz poškodil naši loď a cizí jachta nám odřela bok.
Museli jsme pak ve větru s našimi chlapy vymotávat cizí kotvu z našeho řetězu - protože jsme nemohli manévrovat. Pokud by i naše kotva povolila - tak by to bylo nebezpečné, protože řídit ve větru 70km/h potmě dvě velké lodě do sebe zamotané, dva dinghy a ještě se spuštěnou kotvou by byl problém.
Kotvu jsme s chlapy sťastně vyprostili. Spustili jsme ještě kus řetězu. Cizí loď jsme pak už nechali vyvázanou na nás do rána, protože jsem měl obavu zda by v tom větru potmě bezpečně zakotvili.
Potom papírová válka, nepříjemnosti pro charter a pod. Mrzí mne také “vizitka” jakou si děláme u chorvatů. Když se chcete pořádně "ožrat” zalezte si někam do sklepa a ne na loď.
Byl to nepříjemný zážitek zajména pro mou manželku, která silně prožívala, když na palubě asistovala nočnímu nárazu. Kdoví zdali se mnou ještě někde pojede.
Zhodnotil bych to asi takto: “ Chlapi neřvěte - nelijte to pivo z oken, a radši si to pořádně zakotvěte”
Zdraví kapitán Pepa
5854
Související články
Konec rekordního pokusu, Sodebo nemá kormidlo
Konec rekordního pokusu, Sodebo nemá kormidlo
V Jižním oceánu, až daleko na jihu téměř v oblasti plovoucího ledu končí rekordní pokus v plavbě kolem světa trimaranu Sodebo Ultim. Thomas Coville se svými muži přišel o kormidlo na centrálním trupu. V další plavbě Jižním oceánem není možné pokračovat.
Ulomený foil
Ulomený foil
Druhý ve Vendée Globe Sebastien Simon přišel o foil na pravoboku. To je velká rána pro držitele čtyřiadvacetihodinového rekordu. Znamená to rychlostní ztrátu kolem 30 %.
Čtyři měsíce a stále pluje
Čtyři měsíce a stále pluje
9. července se nejrychlejší Class 40 Acrobatica srazila na severním Atlantiku s liberijským tankerem Silver Ray. Vrak závodní lodě stále pluje.