Umíte pomoci posádce při obratu?
Jdete do obratu. Otočíte a posádka se rve s otěží. Maká vší silou a nemůže ji dotáhnout. Proč jí za kormidlem nepomůžete?
Stojíte za kormidlem starší jachty, která je vybavena velkou genou. Po réčku není posádka schopná pořádně dotáhnout genu. Nemá na to sílu. Co s tím?
Rady jsou dvě.
První tip
První je správné načasování vypuštění plachty a rychlé dotažení nové závětrné otěže. Vypouštíme ve chvíli, kdy příď jachty začíná přecházet přes vítr. Kdy se gena na původní otěži sama uvolní. Vypustíme otěž a okamžitě maximálně dotáhneme rukou novou otěž závětrnou. Díky tomu nebude o chvíli později třeba dotahovat 3 metry otěže, ale jen 50 cm.
Druhý tip
Druhá rada se týká kormidelníka. Proběhlo réčko, loď je po obratu, posádka nemůže dotáhnout genu. Pomoci musí kormidelník. Nabere rychlost a pak vyostří. Výrazně. Gena začne flatrovat a posádka ji může s minimem síly dotáhnout. Kormidelník si kontroluje rychlost. Pokud se to nepodaří hned, při ztrátě rychlosti odpadne, nabere rychlost ještě jednou a znovu vyostří.
Rychlost je důležitá proto, abychom nebyli větrem natlačeni do nechtěného obratu. Nemáme-li rychlost, nemáme loď pod kontrolou.
10353
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.