Umíte plout s lodí rovně?
Umíte nastavit plachty tak, aby vaše jachta plula sama rovně? Prý k čemu by vám to bylo? Třeba k tomu, aby autopilot spotřebovával méně energie. Nebo k tomu, abyste si mohli na lodi bez funkčního autokormidla zdřímnout.
Nastavení plachet není složité. Vždyť se to také učí děti v klubech již od časného věku.
Nedávno jsme si v článku říkali něco o návětrnosti a závětrnosti jachty. Buď má loď tendenci se stáčet proti větru, nebo po větru. Není to žádná věda. My tentokrát začneme s vysvětlováním u požadovaného výsledku a přes něj se dostaneme k tomu, jak ho dosáhnout. V tomto případě je to nejjednodušší.
Plujeme například na předobok. Máme směrově vyváženou jachtu. Co se návětrnosti a závětrnosti týče, je neutrální, a proto pluje rovně. Nyní povolíme hlavní plachtu a ta začne flatrovat. Co se stane? Těžiště oplachtění se posune dopředu, jachta se stane závětrnou a začne odpadat. Nyní hlavní plachtu přitáhneme. Těžiště plachet se opět posune do původní polohy a jachta znovu popluje rovně.
Nyní plujeme rovně a povolíme otěž kosatky. Těžiště plachet se posune dozadu a jachta vyostří. Samozřejmě si takto hrajeme s oběma plachtami.
Vše by mělo být jasné.
Nyní příklad z praxe. Udělali jste obrat a vytrimovali kosatku podle špiónů. Pustíte kormidlo a jachta má tendenci odpadat. Co uděláte?
Správně, budete dotahovat hlavní plachtu a přitom zkoušíte, jestli už má jachta tendenci plout rovně. Pokud ano, můžete přivázat kormidlo a zalehnout v kokpitu s polštářem pod hlavou.
Ještě poznámka na závěr. Rovně s uvázaným kormidlem plují lépe jachty s delším kýlem. Moderní jachty s kýlem hi aspect jsou méně klidné.
11217
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.
Plachty – co o nich nevíte
Plachty – co o nich nevíte
Plachty jsou motorem plachetnice. U charterových jachet na Jadranu to tak sice často nevypadá, ale u závodních lodí to platí na 100 %. jak je to s plachtami na Vendée Globe?