Umíte plout rychle na bočák?
Nemáme-li na palubě plachtu, která by byla vhodná k plavbě na boční vítr, je obvykle naše rychlost menší, než by mohla být. Co s tím udělat?
Řešení je jednoduché. Abychom co nejlépe využili potenciál, který nám vítr nabízí, musíme co nejvíce otevřít genu. K tomu nám stačí kus provazu a na něm naklapávací kladka, nebo i jen obyčejná karabina.
Jde nám o to, abychom vedení otěže dostali co nejdále na bok, abychom plachtu i v její spodní části co nejvíce otevřeli. Pro tento účel je ideální klasická hliníková bortlajsna nebo středový vazák. Karabinu nacvakneme na otěž geny a provaz uvážeme na bortlajsnu. Dotáhneme tak, abychom odtáhli otěž na bok. Lanu, které odtahuje otěž od středu, se říká outhauler.
Další možností je použití další otěže. Přivážeme si na vazák na boku kladku, přes kterou povedeme druhou otěž přímo na vinšnu.
Takto nastavená gena je na boční vítr mnohem výkonnější. Pokud si chceme ještě více hrát s trimem, ovlivňujeme ho nyní nejen otěží, ale i outhaulerem.
Na moderních závodních lodích je outhauler standardní součástí takeláže. Na palubě se již nepoužívají podélné kolejnice na otěžový vozík geny. Otěž plachty je vedena přes kroužek, ke kterému vedou outhauler a inhauler. Otěž je tedy možné regulovat ve směru kolmém na osu lodi.
12783
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.