Ulstein stvořil novou lodní třídu. Bude stavět turbíny
Norský stavitel lodí Ulstein vytvořil novou třídu plavidel speciálně určenou pro instalaci základů mořských větrných elektráren o jednom pilotu. Právě pro tento účel je trup na zádi opatřen „výřezem“ pro spouštění těžkých pilotů, které bude mít na starosti jeřáb na palubě. Základy turbín o jednom pilotu jsou nejběžnějším typem základů mořských turbín ukotvených do dna.
Již název třídy U-Stern odkazuje k tvaru zádi uzpůsobenému účelu lodi. U výřezu pro piloty je mohutná sklopná objímka. Při instalaci základu posádka umístí pilotu do objímky a poté pomocí lodního jeřábu zvedne horní konec piloty a sklopí ji do vody. Monopilot v žádném okamžiku nevisí volně ve vzduchu a není nesen pouze jeřábem, jak bývá u současných instalačních plavidel běžné.
Celý proces instalace se odehrává v ose lodi, což je praktické, jelikož odpadá potřeba loď otáčet a vytvářet závětří. Tím se také uspoří pohyb lodi a spotřeba paliva. Úspora paliva jen díky tomu podle výrobce dosáhne až 25 procent. Výřez na zádi zároveň chrání proces spouštění pilíře před vlnami.
Ulstein koncept vyvíjel dva roky. „Tvar a umístění výřezu byly přesně vyladěny s pomocí analýzy CFD (výpočetní dynamika kapalin) a analýzy pohybu, aby byl v souladu s jeřábem a dalším vybavením,“ říká vedoucí námořní architekt Ulstein Design & Solutions Ko Stroo.
Loděnice Ulstein věří, že její U-Stern bude obzvláště atraktivním řešením, protože větrné turbíny jsou stále vyšší a jejich základy těžší.
Jak dodává výkonný ředitel Ulsteinu Edwin van Leeuwen, plavidlo U-Stern rozhodně není jednoúčelové. „Je vhodné i pro instalaci plášťů a další těžké montážní práce. V uplynulých měsících jsme loď představili významným dodavatelům a provozovatelům a mnozí jej považují za nejperspektivnější řešení pro instalaci nové generace jednopilotových základů.“
368