Turistický katamaran jen na soláry
Elektrické jachty již po světě jezdí, ale jejich dojezd je omezený. Nyní je tu první sériově vyráběný elektrický katamaran, jehož dojezd nezná hranice.
Jmenuje se Solarwave 64. Jistě si vzpomenete, že i u nás byl vyroben prototyp sluncem poháněné jachty. Je to Sun River a její tvůrce Miroslav Cink na ní obeplul po kanále velkou část západní Evropy.
Ale vraťme se k SolarWave 64. Jde o veliký motorový katamaran, který je určen pro námořní plavbu. Cena luxusní jachty je 1 960 000 EUR bez DPH.
Majitelská kajuta zabírá celý plovák na pravoboku. Na levoboku jsou ve standardní verzi dvě kajuty.
Akční rádius jachty je v podstatě neomezený. Je limitován jen sluncem. Jachta je vyrobena z karbonu, aby se ji podařilo maximálně odlehčit. Výtlak lodi je 25 tun. Je to sice o 7 tun více, než bylo cílem, ale stále o 10 tun méně, než stejně velký katamaran Lagion. Dva trupy katamaranu jsou ideální, protože kladou minimální odpor. Navíc ohromná plocha střech je nezbytná pro umístění dostatečného množství solárních panelů.
Při jasném středomořském dni jsou soláry na střeše katamaranu schopny produkovat až 15 kW energie. To stačí na udržení cestovní rychlosti 5 – 6 uzlů. A zbyde i na všechny další přístroje, které jsou pro pohodlí na palubě nezbytné.
Při prvních testech se ukázalo, že při rychlosti 6 uzlů spotřebuje dvojice motorů jen 12 kW. O uzel rychlejší plavba již vyžaduje 19 kW a 8 uzlů dokonce 30 kW. Při 10 uzlech je spotřeba 70 kW. Optimální rychlost lodi se ale pohybuje mezi 7 a 8 uzly. Na tuto rychlost jsou upraveny trupy.
Ve standardu je jachta vybavena lithiovými akumulátory kapacity 50 kWh, dalších 50 kWh je možné dokoupit za 40 000 EUR.
Bez sluníčka ujede katamaran s nabitými články 50 – 100 mil. Pro případ nouze je vybaven generátorem Fisher Panda o výkonu 50 kW.
Co se týče pohodlí na palubě, vše obstarává elektřina. Přes 10kVA invertor je zásobována jak klimatizace, tak i plně elektrifikovaná kuchyně.
Parametry
Celková délka
|
19,43 m
|
Šířka
|
9,50 m
|
Ponor
|
1,10 m
|
Výtlak
|
25 000 kg
|
Nádrž na vodu
|
1000 l
|
Výkon motoru
|
2 x 20kW
|
Základní cena
|
1 960 000 EUR bez DPH
|
Více
|
Foto Solarwave
|
Celková délka
|
19,07 m
|
Délka trupu
|
18,12 m
|
Délka na vodorysce
|
17,29 m
|
Šířka
|
5,33 m
|
Ponor
|
2,30 / 2,90 m
|
Balast
|
6 800 / 5 900 kg
|
Výtlak
|
24 170 kg
|
Nádrž na palivo
|
1000 l
|
Nádrž na vodu (standard)
|
1060 l
|
Výkon motoru
|
160 HP
|
Plocha hlavní plachty
|
94,3 m2
|
Gena 105 %
|
87,6 m2
|
Asymetrický spinaker
|
250,0 m2
|
Design
|
Berret Racoupeau Yacht Design
|
Základní cena
|
650 000 EUR bez DPH
|
Více
|
www.bemexboot.cz
|
5787
Související články
Závodní katamaran v troskách
Závodní katamaran v troskách
Překlopený katamaran CMA Île-de-France, který se účastnil Route du Rhum, byl před 3 dny nalezen na pláži nedaleko Lorientu. Bohužel ve stavu, který vylučoval záchranu.
Kolik mil upluje plachetnice za den?
Kolik mil upluje plachetnice za den?
Kolik mil je možné uplout na plachetnici za den? Kde jsou rekordy? Někdo upluje 100 mil. Jiný 150. Méně již je těch, kteří překonali hranici 200 mil. To ale stále nejsou rekordy! Ty jsou někde jinde. Mnohem a mnohem dále. Kam až je možné za den doplout?
Nejrychlejší plavba kolem světa, kde je hranice?
Nejrychlejší plavba kolem světa, kde je hranice?
Kolik času byste potřebovali k tomu, abyste nejrychleji obepluli svět? Na plachetnici! Letos na podzim to bude aktuální otázka. Na cestu za největším z rekordů se vydají na podzim hned dva týmy. Kde jsou lidské hranice na této trati?