Trimování hlavní plachty jednoduše
Správné vytrimování hlavní plachty vyžaduje zkušeného trimmera. My si zjednodušeně vysvětlíme, jak které trimovací prvky na hlavní plachtě pracují.
Napětí výtahu
Začneme tím, že plachtu vytáhneme na stěžeň. Již v tomto okamžiku začínáme plachtu trimovat. Napneme-li více výtah hlavní plachty, posuneme největší hloubku profilu dopředu a zploštíme zadní část plachty. Výsledkem bude, že v silném větru bude jachta méně nakláněna. budeme používat především na stoupačku.
Pokud výtah povolíme, nejhlubší místo profilu se posune dále od stěžně. Plachta bude mít větší výkon, ale bude jachtu více naklánět. Toto je vhodné při otevřenějších kurzech na vítr
Na sportovních jachtách k tomuto účelu použijeme cunningham, kterým se přední lem napíná dolů, proti napětí výtahu. S výtahem se nepracuje.
Zadní stěh
Dopneme-li zadní stěh, profil plachty bude plošší. Díky tomu se zmenší výkon plachty, ale především náklon lodi. Napnutí zadního stěhu použijeme v silném větru (u lodí s vrcholovou takeláží, tedy tam, kde vede přední stěh až na vrchol stěžně, toto nefunguje, dopnutím zadního stěhu se napne stěh přední a pomůže to na stoupačce).
Outhaul
Outhaul je lano, kterým napínáme spodní lem plachty dozadu. Dopnutím outhaulu zploštíme plachtu. Napnutý outhaul používáme na stoupačku. Povolený outhaul zvýší výkon plachty, což je vhodné na boční a zadní vítr. Ve velmi slabém větru je i na stoupačku lepší outhaul mírně povolit.
Kiking
Kiking stahuje ráhno hlavní plachty dolů a tím reguluje přetočení (tedy twist) hlavní plachty. Není-li otěž hlavní plachty zcela přitažená (na boční a zadní vítr), povolením kikingu otvíráme zadní lem plachty. To se hodí ve chvílích, kdy je vítr příliš silný a je třeba část větru z plachty vypustit. Velmi významný vliv má práce s kikingem na plachty typu square top.
Povolený kiking použijeme také při velmi slabém větru, kdy směr zdánlivého větru na vrcholu stěžně je výrazněji jiný, než u hladiny.
Otěž hlavní plachty
Otěž nastavuje úhel náběhu větru do plachty. Velmi zjednodušeně můžeme otěž správně nastavit tak, že ji povolujeme, až začne plachta flatrovat. Pak přitahujeme a ve chvíli, kdy flatrovat přestane, je plachta cca dobře nastavená. Jakmile máme otěž správně nastavenu, je dobré dále pracovat s otěžovým vozíkem. Pokud na lodi je a je možné s ním pracovat.V případě silného poryvu plachtu na vozíku povolíme do závětří, po přechodu poryvu, kdy jachta znovu dobře poslouchá na kormidle, ji na vozíku znovu dotáhneme.
20103
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.