Trimování geny jednoduše
Jak správně nastavit genu? Co vše mohu pro její správný trim použít? Postačí jen dotáhnout otěž? Na charterové lodi si většina posádek vystačí právě jen s dotažením otěže. Jakékoli jiné trimovací prvky jakoby ani nebyly. To je málo nejen pro výborné nastavení plachty, ale také pro nastavení i jen dobré.
Napnout výtah
Než začneme s plachtou pracovat, podíváme se, jak je napnutý výtah, respektive přední lem. Velmi často bývá výtah na charterové lodi povolený.
Jak dotáhneme výtah, pokud není veden na vinšnu v kokpitu, ale je smotán na stěžni? Je to snadné, vytáhneme jedno z lan, které vede od stěžně přes kladky do kokpitu a nahradíme ho výtahem geny. Pak můžeme výtah došponovat. Dotahujeme výtah, dokud nezmizí z předního lemu plachty vrásky. Ve slabém větru může být výtah mírně volnější, v silném je dotaženější.
Nastavit otěžové vozíky
Nastavitelné otěžové vozíky jsou nastavitelné proto, aby byly nastavovány. Nebojte se jimi posouvat. Regulujete hloubku profilu v dolní části plachty a twist (otevření) na zadním lemu. Bude-li otěžový vozík příliš daleko vzadu, bude profil plachty ve spodní části plochý a na zadním lemu bude v horní části velký twist. Plachta bude v horní části otevřená a bude ztrácet výkon. To se může hodit v silném větru.
Posuneme-li vozík dopředu, profil ve spodní části bude hlubší a plachta bude mít jen minimální nebo žádný twist. Za slabšího větru tak nebudeme přicházet o výkon.
Při nastavování pozice otěžového vozíku budeme sledovat špiónky po celé délce předního lemu plachty. Nestačí, aby ve správné pozici byly jen ty spodní, je třeba srovnat i špiónky výše na plachtě. Tím zajistíme ideální profil a minimální twist v celé výšce plachty. Pokud vítr bude sílit a bude třeba ubrat výkon, posuneme vozíky dozadu.
Na stoupačku k vantům
Pokud jedeme na stoupačku, snažíme se genu dotáhnout u zadního lemu téměř až k vantům. U vantu by měla být mezera na pěst. Pokud plachtu dotahujeme méně, nemůžeme se divit, že jiní lépe stoupají.
Dotáhneme zadní stěh
Na schopnost stoupat bude mít velký vliv zmenšení průvěsu stěhu předního. Pokud vidíme, že se přední stěh prohýbá, nebudeme se bát dotáhnout stěh zadní. Čím je vítr silnější, tím více dotahujeme zadní stěh a naopak.
Jezdit na špióny
Grafika Lodní noviny
Nastavení otěžového vozíku
Základem pro maximální využití potenciálu lodě, je správné kormidlování. Kormidelník by se vždy měl snažit jet podle špiónů. Chce to trpělivost a soustředění.
Špiónky by měly (na obou stranách plachty) ubíhat po plachtě v horizontálním směru. Tak ukazují, že je proudění kolem plachty laminární. Pokud jsou vnější špióny OK a vnitřní utíkají nahoru, je třeba odpadnout, pokud je to naopak, OK jsou vnitřní a vnější utíkají, musíme vyostřit.
Chcete-li se v trimu plachet zlepšit, máme pro vás na jaře třídenní kurzy trimu (včetně genakeru) v Chorvatsku.
12154
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.