Tři otázky pro Guillauma Verdiera
Guillaume Verdier navrhoval 12 ze 29 lodí, které startují ve Vendée Globe. Včetně Hugo Boss. Proč je Thomsonova loď rychlejší?
Vendée Globe pokračuje již dvanáctý den a zatím oficiálně neodstoupila ani jediná loď. Jaká je to pro vás zpráva?
Jsem tím velmi potěšen, samozřejmě. Vždy mám z tohoto obavy. Jsem tím, kdo má na starosti strukturu lodí. Proto je to pro mě nejdůležitější aspekt, důležitější než rychlost… Lodě ještě nepropluly žádným bouřlivým počasím, proto materiál zatím neprošel zkouškou. Je to poprvé, kdy jsme viděli, že tolik lodí přejelo přes rovník. To je fantastické. Jediným negativem je, že se Tanguy de Lamotte musel smířit s takovou netradiční závadou (ulomený vršek stěžně).
Co si myslíte o výkonech Alexe Thomsona?
Nejsem překvapený, že ho vidím vpředu. V designu své lodi se rozhodl pro nejriskantnější cestu. Jeho jachta není tak dobrá na všech kurzech, jako jsou ostatní foilery. Není tak všestranná. Za správných podmínek je ale rychlejší. Trup Hugo Boss se tolik neliší od ostatních foilerů. Je tu ale velký rozdíl ve velikosti foilů a samozřejmě značný rozdíl ve vztlaku. To pak dělá i rozdíl ve výkonech. Je to velký krok kupředu. Takto velké foily.
Myslíte si, že Alex tlačí na pilu více, než jeho soupeři?
Ne, to si nemyslím. Ale jak je jeho průměrná rychlost vyšší, než u jeho soupeřů, musí to být pro něj více stresující. Musí být opatrný, aby to jeho loď vydržela. Platí to především pro bouřlivé počasí v Jižním oceánu, kdy bude muset včas své foily zasunout, aby nedošlo k poškození lodi.
5076
Související články
Bezvětří, rekord, bezvětří
Bezvětří, rekord, bezvětří
Letošní Vendée Globe je zatím zajímavá, ale pomalá (až na již druhý 24h rekord). Místo pasátu 3 dny bez větru, následoval krátký pasát a dnes už rovníkové tišiny. Rekord na rovník Alexe Thomsona z roku 2016 má hodnotu 9 dnů a 7 hodin. Dnes je to už přes 10 dnů a na rovník téměř 400 mil.
Jak opravit neopravitelné
Jak opravit neopravitelné
Louis Burton je bojovník. To se o něm ví. Tentokrát se ale pouští do něčeho, co je z laického pohledu nemožné. Jen si to představte, loď se vám láme v půlce, vy to opravíte jako zlomenou nohu od stolu a pokračujete v závodě kolem světa. A nejste přitom před cílem. Jen nedlouho po startu...
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit.