Tři největší nepřátelé plachet
Jací jsou tři největší nepřátelé plachet? Životnost jim můžete prodloužit, nebo jim jí také zkrátit na minimum. Záleží jen na vás, jak se k nim budete chovat. A nejde o malé částky…
V životě plachet jsou věci, které neovlivníme. Stárnou. Stejně jako stárne váš pes, vaše kočka a, i když to někdy překvapí, jako stárneme i my. Na druhou stranu, i my můžeme být ve čtyřiceti se zdravím na huntě, nebo tu můžeme strašit do sta.
UV záření
Největším nepřítelem plachet je UV záření. Používáme-li plachty, nic s tím nenaděláme. Jedinou možností by bylo jezdit na plachty jen pod mrakem. Bylo by to zvláštní…
Co ale můžeme udělat, je vždy při nepoužívání plachet je pečlivě před UV zářením chránit. U rolovací geny je to snadné, u hlavní plachty nestačí jen ji spustit do lazy bagu, ale také tento zapnout.
Flatrování
Flatrování nedělá materiálu dobře. V dobách, kdy osobní automobily měly ještě antény na rádia, bylo možné si na anténu přidělat kus dakronu a zkoušet, jak dlouho vydrží. Dnes je to se simulátory opotřebení plachty horší. Není, jak testovat.
Snažte se zabránit flatrování. Plachtu je třeba vždy správně vytrimovat. To prodlužuje její životnost. Všímejte si také flatrování zadního lýku plachty. Pokud se tak děje, je třeba dotáhnout leechline. Tím nejen prodloužíte plachtě životnost, ale také zrychlíte. Tedy dva v jednom.
Plujete-li na motor s vytaženou hlavní plachtou za bezvětří, snižujete její životnost.
Povolit napětí
Také stálé napětí materiálu plachty neprospívá. Pokud jste za plavby výrazně zvyšovali napětí ve spodním lýku hlavní plachty, ve výtahu rolovací hlavasky, nebo ve výtahu rolovací geny, po skončení plavby je mírně povolte.
Jsou to jen maličkosti, které má v ruce každý z nás, ale pomohou.
996
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.
Spinaker a genaker na IMOCA
Spinaker a genaker na IMOCA
Označení předních plachet občas bývá zavádějící. Co platí v angličtině, neplatí v jazyce francouzském. No a některé plachty již na palubě ani nenajdete.