Trajekty bez posádky v provozu
Výměna lidí za stroje pokračuje mílovými kroky. Kdo by si před pár lety pomyslel, že na palubě trajektu není třeba ani jeden námořník? Budou za chvíli plout i charterové jachty bez posádky?
Skandinávský pracant je drahý, proto tamní firmy jsou úspěšné v hledání cest, jak ho zaplatit. V posledních dnech proběhly dva testy trajektů, které se už obejdou bez jediné ruky na palubě. Vše se testovalo v běžném provozu.
Jeden test proběhl na trajektu firmy Finferries. S finským rejdařem se spojila technologická firma Rolls Royce. Trajekt Falco plující na trase Parainen – Nauvo uplul celkem 1,5 míle bez zásahu člověka do řízení. Navíc cestou musel několikrát řešit případy hrozící kolize, které se musel vyhnout. V Nauvo trajekt sám přistál a zůstal stát u mola. Vše bez pomoci.
Zpáteční cestu loď absolvoval v režimu řízení na dálku. Kapitán lodi seděl na velínu vzdáleném 30 km. Znovu bez potíží.
O dva dny dříve byla v tomto závodě úspěšná také finská Wärtsilä. Ta poslala na moře 85 metrů dlouhý trajekt Folgefonn. Navštívil 3 přístavy a jediným povelem, který obdržel od operátora, bylo SAIL. Od té chvíle vše vedl počítač. Také v tomto případě trajekt dokázal sám vyplout z přístavu a později zase zajet k molu.
Budou takto v budoucnu plout i charterové jachty? Asi ano. Je to jen otázka času. Pak už bude moci na moře kdokoli. Přesto by však mělo být bezpečněji.
A kapitánů již nebude třeba…
3780
Související články
Famózní comeback „drogového delikventa“
Famózní comeback „drogového delikventa“
Začátkem loňského roku si vyjel kvalifikaci na OH v Tokiu ve třídě Nacra 17, pár dní na to ho soud poslal za mříže za vážné drogové delikty a praní špinavých peněz. Přesto teď finský jachtař Janne Järvinen slaví úspěchy v nové třídě 69F.